Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (2)Реферативна база даних (46)Книжкові видання та компакт-диски (29)
Пошуковий запит: (<.>K=ФАНТАЗІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 12
Представлено документи з 1 до 12

      
1.

Яковишина Т.Ф. 
Детоксикація забруднених важкими металами чорноземів звичайних північного Степу України: Автореф. дис... канд. с.-г. наук: 03.00.16 / Т.Ф. Яковишина ; Держ. агроекол. ун-т Мін-ва аграр. політики України. — Житомир, 2006. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П032.342.9 важкі метали + П034.17-23 +
Шифр НБУВ: РА344482

Рубрики:

      
2.

Левченко О.В. 
Класика та модернізм 1930 - 1940-х рр. як інтертекст романістики А. Мердок: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04 / О.В. Левченко ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О.Гончара. — Д., 2010. — 20 с. — укp.

Визначено семантико-поетологічні особливості окремих романів письменниці. Простежено динаміку творчості А. Мердок, виокремлено її константи.Досліджено своєрідність жанру романістики письменниці, а саме визначено не лише роман психологічний і філософський, але й роман-фантазія, квест, травелог, сучасний лицарський роман, неоміфологічний роман, роман-виховання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)6-4 Мердок А. 41
Шифр НБУВ: РА371465 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Коваль Г.О. 
Ліст і Данте: до проблеми синтезу мистецтв: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Г.О. Коваль ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 1998. — 16 с. — укp.

Дисертація присвячена "темі Данте" в творчості Ліста та проблемі синтезу мистецтв. Вперше розроблена концепція "Данте-теми" в її романтичній модифікації, як одного з фундаментів творчості та світогляду Ф.Ліста. Розкривається ідея про виключно важливе значення "Божественної Комедії" для Ліста. Твори, присвячені їй, - Фантазія-соната "Після читання Данте" і "Данте-симфонія" - аналізуються цілісно, в ракурсі проблеми синтезу мистецтв, головним чином - музики і поезії. Специфіка лістівського відображення "Данте-теми" досліджується на перехресті музикознавства і дантології.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.41

Рубрики:

      
4.

Щьоголєва О. В. 
Романтична інструментальна фантазія у творчості Ф. Шуберта та Р. Шумана: шляхи становлення жанру: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / О. В. Щьоголєва ; Одес. держ. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. — О., 2011. — 18 с. — укp.

Розглянуто джерела зародження жанру інструментальної фантазії й основні етапи його історичного розвитку. Осмислено фантазію як естетичну категорію. Проведено комплексний аналіз вибраних творів Ф. Шуберта та Р. Шумана, виявлено фантазійні принципи їх драматургії й образного наповнення. Визначено шляхи трансформації фантазійного жанру, здійснені даними композиторами. Розглянуто взаємозв'язок романтичних інструментальних фантазій Ф. Шуберта й Р. Шумена з іншими, близькими до фантазійного, жанрами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4АВС)5-81 Шуберт Ф. + Щ313(4НІМ)5-81 Шуман Р. + Щ315.051-224
Шифр НБУВ: РА379869 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
5.

Києнко З.Б. 
Урожайність та якість картоплі нових сортів залежно від норм мінеральних добрив та регулятора росту потейтину на дерново-підзолистих грунтах Полісся України: Автореф. дис... канд. с.-г. наук: 06.01.09 / З.Б. Києнко ; Ін-т цукр. буряків УААН. — К., 2004. — 24 с.: рис. — укp.

Науково обгрунтовано оптимальні норми мінеральних добрив для картоплі нових високопродуктивних сортів різних груп стиглості "Серпанок", "Фантазія", "Слов'янка", "Тетерів". Виявлено фізіологічні та морфологічні особливості продуційного процесу формування бульб за умови використання мінеральних добрив та регулятора росту "Потейтин". Визначено параметри прояву біологічних особливостей даних сортів картоплі у разі удосконалення елементів технології її вирощування. Рекомендовано оптимальні норми добрив у поєднанні з потейтином та без застосування даного препарату, що сприяють оптимізації росту та розвитку, фотосинтетичної діяльності, формуванню максимальної урожайності екологічно чистих та біологічно повноцінних бульб властивих конкретному сорту картоплі. Визначено економічну та біоенергетичну ефективність вирощування картоплі нових сортів за різних норм мінеральних добрив та застосування регулятора росту потейтину.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: П215.1-434(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА331609

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Штрифанова К.В. 
Фантазія для лютні XVI століття: становлення жанру: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / К.В. Штрифанова ; Харк. держ. ун-т мистец. ім. І.П.Котляревського. — Х., 2007. — 17 с. — укp.

З'ясовано початковий вияв жанрової моделі фантазії - ознаки жанру фантазії для лютні XVI ст. та їх співвідношення з її стильовими проявами (фантазійного стилю). Сформульовано жанрово-стильові різновиди фантазії XVI ст. Виявлено витоки даного жанру, здійснено аналіз інтонаційної формульності ренесансної фантазії на жанрово-стильовому рівні. Визначено відмінність жанру лютневої фантазії XVI ст. від інших старовинних жанрів, а саме: мес, мотетів, естампі, пісень та їх обробок, мадригалів, танців, тьєнто, варіацій та ричеркарів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.62-03(0)4 +
Шифр НБУВ: РА353349

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Хмельковська С.В. 
Формування творчого потенціалу майбутніх учителів іноземних мов у процесі фахової підготовки: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / С.В. Хмельковська ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського (м. Одеса). — О., 2005. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему формування творчого потенціалу майбутніх учителів іноземних мов у процесі фахової підготовки. Науково обгрунтовано суть поняття "творчий потенціал учителів іноземних мов". Визначено структуру творчого потенціалу майбутніх учителів іноземних мов. Установлено критерії (творчі здібності - комунікативні, дослідницькі, дидактичні, рефлексійні; творчі якості - цілеспрямованість, наполегливість, самостійність, ініціативність, здатність до міжособистісного спілкування, фантазія; особливості психічних процесів - критичність, дивергентність, пам'ять, увага; спрямованість на творчу діяльність; позитивне уявлення про себе, творчий інтерес, допитливість, потяг до нової інформації, до нестандартних дій), показники та рівневу характеристику сформованості творчого потенціалу майбутніх учителів-філологів. Теоретично обгрунтовано й експериментально апробовано модель і методику його формування з застосуванням методу проектів і професійно-комунікативного навчання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч489.518.5 + Ш12 р-22 +
Шифр НБУВ: РА339807

Рубрики:

      
8.

Погода О.В. 
Фортепіанні фантазії віденських класиків у контексті філософсько-художніх концепцій уяви на межі XVIII - XIX ст.: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / О.В. Погода ; Харк. держ. ун-т мистец. ім. І.П.Котляревського. — Х., 2009. — 17 с. — укp.

Виокремлено функції уяви та фантазії у філософських концепціях межі XVIII - XIX ст. (І. Канта, Ф. Шеллінга та Ф. Шлегеля), літературно-поетичній творчості англійських романтиків (С.Т. Кольриджа та У. Вордсворта, Ч. Лема, Л. Хента, У. Хезлітта та Дж. Кітса, П. Шеллі, Дж. Байрона, В. Скотта) і взірців образотворчого мистецтва (Дж. Каналетто, Ю. Робера, Дж. Піранезі, Ф. Гойї) та виявлено специфіку їх утілення у музичному мистецтві віденського класицизму. Проведено дослідження фортепіанних фантазій віденських класиків у контексті філософсько-художніх концепцій даної епохи про уяву. Уперше у вітчизняному музикознавстві проаналізовано та введено до науково обігу фортепіанні фантазії Й. Гайдна (C-dur) та І.Н. Гуммеля (E-dur), а також чотириручні клавірні фантазії В.А. Моцарта. Розроблено типологію фортепіанних фантазій віденських класиків на підставі відображених у них філософсько-художніх функцій уяви (фантазія як споглядання, сновидіння, гра). Показано значення фортепіанних фантазій епохи віденського класицизму як своєрідних посередників між добою бароко та романтизмом. Досліджено процес передбачення "синтезу мистецтв" як метод романтизму, виражений у взаємодії філософсько-художніх концепцій уяви в аспекті трактувань їх функції та жанру класицистичної фортепіанної фантазії. Виділено індивідуальні ознаки трактування жанру фантазії у творчості В.А. Моцарта, Й. Гайдна, І.Н. Гуммеля, Л. Бетховена.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.42-03(4АВС-2В)45-81 +
Шифр НБУВ: РА367028

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Бомок С. К. 
Грибні і нематодозні хвороби бульб картоплі та їх контроль в Правобережному Поліссі України. / С. К. Бомок. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертаційній роботі вирішено актуальні проблеми дослідження хвороб бульб картоплі грибної та нематодозної етіології на різних за стійкістю сортах і зразках диких видів картоплі, а також визначено ефективність препаратів різної дії у системі захисту. Діагностовано розвиток фітопатогенів на бульбах картоплі та змішаного інфікування збудниками грибного та нематодозного походження – фомозно-фузаріозного та фузаріозно-нематодозного. Установлено, що умови зберігання бульб, зокрема вологість повітря, можуть значно змінювати прояв зовнішніх ознак ураження збудниками сухої фузаріозної гнилі. За результатами фітопатологічного аналізу 32 сортів картоплі ідентифіковано 13 видів фітонематод: три з яких – облігатні паразити, два – мікогельмінти та вісім – сапробіонти. Фітопаразитичні нематоди виду Ditylenchus destructor виявлено на сортах Случ (34 %) та Скарбниця (36 %). Ditylenchus dipsaci (12 %) та Pratylenchus pratensis (65 %) виявлено на сорті Скарбниця. Гриби роду Fusarium ідентифіковано на п'яти сортах картоплі (від 21,5 % до 45 %) та Alternaria Ness. – на двох сортах картоплі (від 5,0 % до 6,5 %).Досліджено видовий склад грибів роду Fusarium на сорті Скарбниця: Fusarium sambucinum Fuck. із частотою виявлення 71,66 % та F. avenaceum (Fr.) Sacc. – 28,33 %. На сорті Беллароза: F. sambucinum – 75,0 % та F. oxysporum (Schlecht.) Snyd.et Hans – 20,0 % та F. avenaceum – 5,0 %. В умовах Правобережного Полісся України за зберігання бульб інтродукованих сортів картоплі втрати врожаю від дії збудників сухої фузаріозної гнилі становили 0,9–11,5 %. Залежно від рівня або ступеня ураження бульб картоплі під час зберігання від слабкого до високого (слабкий – 10 %, середній – 25 %, високий – 50 %), відбувалося зниження вмісту сухих речовин, крохмалю, вітаміну С та каротину, тобто погіршення їхньої якості. За результатами оцінки стійкості, установлено, що у 17 сортів картоплі іноземної та української селекцій ураження сухою фузаріозною гниллю становило 3,8–15,7 %. За групою стиглості бульби ранніх сортів картоплі мали рівень ураження збудниками сухої фузаріозної гнилі в межах 3,8–15,7 %, а середньоранні – 6,5 до 11,7 %. Із 42 зразків, відібраних з 18 диких видів картоплі, 40 не мали ураження сухою фузаріозною гниллю. Найефективнішими схемами хімічного захисту проти ураження збудниками сухої фузаріозної гнилі на природньому інфекційному фоні виявилися такі схеми застосування: для сорту Гала – протруйник Шедевр + регулятор росту рослин Потейтін; технічна ефективність становила 56,58 %. Для сорту Рів'єра – протруйник Шедевр + біостимулятор росту рослин Стимпо; протруйник Ас-Селектив + біостимулятор росту рослин Потейтін; технічна ефективність від 56,20 до 56,70 %. Найвищі показники урожайності становили для сорту Рів'єра, протруйник Шедевр + регулятор росту рослин Потейтін – 35,34 т/га.Найбільш дієвими схемами застосування препаратів на інфекційних фонах проти ураження збудниками сухої фузаріозної гнилі та звичайної парші картоплі визначено такі: протруйник Ровраль Аквафло + регулятор росту Потейтін; протруйник Селест Топ, 312,5 FS + регулятор росту Потейтін; протруйник Максим 025 FS + регулятор росту рослин Потейтін. Технічна ефективність проти сухої фузаріозної гнилі становила від 64,53 до 68,86 %; звичайної парші – від 54,90 % до 66,18 %. Найвищий показник урожайності при застосуванні протруйника Ровраль Аквафло + регулятора росту Потейтін – 31,90 т/га.Ефективність розробленого комплексу заходів захисту виробничих посівів картоплі досліджено у ФГ «Габенець» урожайність виробничих посівів становила 50,2-58,1 т/га. За результатами фітопатологічних досліджень на чотирьох сортах картоплі Карлена, Фантазія, Опал та Кібіц, у контрольних варіантах було ідентифіковано гриби роду Fusarium (без застосування технології), проте на виробничих посівах фітопатогенів не виявлено.Розрахунки економічної ефективності застосування препаратів дають змогу стверджувати, що використання протруйника Шедевр і регулятора росту рослин Потейтін на сорті картоплі Рів'єра дозволяє отримати прибуток у розмірі 36,2 тис. грн / га за рентабельності 113,1 %.^UIn the dissertation work the actual problems of research of diseases of tubers potato of fungal and nematode etiology on different grades and samples of wild types of potatoes on stability are already solved, and also efficiency of drugs of various actions in system of protection is defined. The development of phytopathogens on potato tubers and mixed infection with pathogens of fungal and nematode origin - phomosis-fusarium and fusarium-nematode were diagnosed. It was found that the storage conditions of tubers, in particular humidity, can significantly change the manifestation of external signs of damage by pathogens of dry fusarium rot. According to the results of phytopathological analysis of 32 varieties of potatoes, 13 species of phytonematodes were identified. These were: three of them – obligate parasites, two – mycohelminths and eight – saprobionts. Phytoparasitic nematodes of the species Ditylenchus destructor have already been detected in the cultivars Sluch 34% and Skarbnytsia 36%. Ditylenchus dipsaci 12% and Pratylenchus pratensis 65% were found on the variety Skarbnytsia. Fungi of the genus Fusarium were identified on 5 varieties of potatoes from 21.5% to 45% and Alternaria Ness. was on 2 varieties of potatoes from 5.0% to 6.5%.The species composition of fungi of the genus was studied Fusarium on the variety Skarbnytsia: Fusarium sambucinum Fuck. with detection frequency 71,66% and F. avenaceum (Fr.) Sacc. – 28,33%. There are on the variety Bellaroza: F. sambucinum – 75,0% and F. oxysporum (Schlecht.) Snyd.et Hans – 20,0% and F. avenaceum – 5,0%. In the conditions of the Right Bank Polissya of Ukraine for storage of tubers of the introduced grades of potatoes yield losses from action of activators of dry fusarium rot made 0,9-11,5%. Depending on the level or degree of damage to potato tubers during storage from weak to high (weak – 10%, medium – 25%, high – 50%), there was a decrease in dry matter, starch, vitamin C and carotene, which deteriorated their quality. According to the results of the resistance assessment, it has already been established that in seventeen varieties of potatoes of foreign and Ukrainian selections the lesion of dry fusarium rot was 3,8–15,7%. According to the maturity group, tubers of early potato varieties had a level of damage by pathogens of dry fusarium rot in the range of 3,8-15,7%, and medium-early – 6,5 to 11,7%. Of the 42 samples taken from 18 wild potato species, 40 were free from dry fusarium rot. The most effective schemes of chemical protection against damage by pathogens of dry fusarium rot on a natural infectious background were the schemes of application. These were: for the variety Gala disinfectant Shedevr + plant growth regulator Poteitin; technical efficiency was 56,58%. For the variety Riviera - a disinfectant Shedevr + biostimulator of plant growth Stympo; disinfectant As-Selective + biostimulator of plant growth Poteitin; technical efficiency was from 56,20 to 56,70%. The highest yields were for the variety Riviera disinfectant Shedevr + plant growth regulator Poteitin – 35,34 t/ha.The most effective schemes for the use of preparation on infectious backgrounds against pathogens of dry fusarium wilt and common potato scab were found. These were: disinfectant Rovral Akvaflo + plant growth regulator Poteitin; disinfectant Selest Top, 312,5 FS + plant growth regulator Poteitin; disinfectant Maksym 025 FS + plant growth regulator Poteitin. Technical efficiency against dry fusarium rot ranged from 64,53 to 68,86%; common potato scab was from 54,90% to 66,18%. The highest yield when applied was in the disinfectant Rovral Akvaflo + growth regulator Poteitin – 31,90 t/ha.The effectiveness of the developed set of measures to protect potato production crops has already been studied in FH "Habenets", where the yield of industrial crops was 50,2-58,1 t/ha. According to the results of phytopathological studies on four varieties of potatoes Karlena, Fantaziia, Opal and Kibits, in the control variants were identified fungi of the genus Fusarium (without the use of technology), but on the production crops of phytopathogens were not detected.Calculations of the economic efficiency of the application of preparation allowed to state that the use of the disinfectant Shedevr and plant growth regulator Poteitin on the potato variety Riviera allowed obtaining a profit of 36,2 ths. UAH/ha, at a profitability was 113,1%


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Петровська У. В. 
Фармакогностичне вивчення шпинату городнього (Spinacia oleracea L.) / У. В. Петровська. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена комплексному фармакогностичному вивченню коренів, листя та насіння шпинату городнього сортів Красень Полісся та Фантазія, замороженого листя цієї рослини вітчизняного виробництва, одержанню та фітохімічному вивченню лікарського засобу на їх основі, розробці параметрів стандартизації сировини та лікарського засобу на її основі.^UThe thesis is devoted to a comprehensive pharmacognostic study of Spinacia oleracea roots, leaves and seeds, Krasen Polissia and Fantazia cultivars, frozen leaves of this domestic plant, obtaining and phytochemical study of a medicine on their basis, development of herb standardization parameters and of a medicine on its basis.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Міц О. Р. 
Творчість М. Мошковського в контексті фортепіанного мистецтва другої половини XIX – початку ХХ століття / О. Р. Міц. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена творчості визначного польського композитора, піаніста, педагога і диригента М. Мошковського (1854–1925). Багатогранність різних видів діяльності М. Мошковського у сфері фортепіанної музики потребує осмислення його особистості як універсального музиканта, але все ж таки з уклоном у бік виконавства, оскільки саме цей вид діяльності майстра був визначальним і впливав на інші. Композитор вибірково підходить до різних жанрів, що склалися в цій галузі. Композитор вибірково підходить до різних жанрів, що склалися в цій галузі: він визначає пріоритет великих циклічних форм (два концерти) та фортепіанної п'єси. Перевага віддається етюду, танцювальним мініатюрам; палітра останніх, яка містить вальси, мазурки, полонези, слугує підтвердженням великого ареалу, успадкованого музично-історичного досвіду. Разом з тим, у композиторському доробку митця є скерцо, капричіо, фантазія-експромт, музичні моменти, арабески, канон, баркарола, ліричні п'єси, тобто практично весь набір найбільш поширених жанрів романтичної епохи. Розглядаються методичні принципи композитора, розроблені ним принципи аплікатури, яке мають велике значення, але використовується в навчальній практиці недостатньо широко. Вони вельми важливі, тому викладаються в легких етюдах, систематизуючи основні форми віртуозності. М. Мошковський – яскравий приклад універсальної особистості, що демонстрував не тільки свої музичні (композиторські, виконавські) таланти, але й неабиякі педагогічні дарування, редакторські та організаторські здібності.^UThe dissertation is devoted to the study of the works of the outstanding Polish composer, pianist, teacher and conductor M. Moszkowski (1854–1925). The versatility of different activities of M. Moszkowski in the field of piano music requires understanding of his personality as a universal musician, but still with a bias towards performance, as it is this type of master's activity that was decisive and influenced others. Therefore, it is quite obvious that all the works of M. Moszkowski became a kind of projection of his brilliant performance. Studying the creative life of M. Moszkowski, comparing different, sometimes contradictory, data about him, allow not only to much more accurately reconstruct the facts of his biography, but also, above all, to see a particular person and try to understand his inner world, reflecting the artist's value system. A small number of sources found by the author of the work allow us to face some manifestations of the artist's personality, his manner of communication, his inherent sense of aristocracy, nobility, respect for other people, unsurpassed sense of humor, and so on. Based on the analysis of piano pieces of different genres by M. Moszkowski, the individual attitude of the composer to tradition, the free choice of figurative and stylistic priorities has been shown. The difficulties of many of them lie not so much in the texture itself, but in the ways of using the instrument, as well as in the performing tasks set by the author, which will be impossible without the concentration of the pianist's hearing. M. Moszkowski is a vivid example of a universal personality who demonstrated not only her musical (composer, performing) talents, but also an outstanding pedagogical talent, editorial and organizational skills.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Жень В. .. 
Формування артистичних здібностей молодших школярів у процесі музичного навчання у закладах позашкільної освіти: автореферат дис. ... д.філософ : 014 / В. .. Жень. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації представлено результати дослідження процесу формування артистичних здібностей молодших школярів у процесі музичного навчання у закладах позашкільної освіти. У роботі запропоновано інтерпретацію змісту понять «артистизм», «артистичні здібності», «музичні здібності», «акторська майстерність», «виконавська майстерність», «художня творчість», «виконавське мистецтво». Виявлено, що однією з провідних проблем закладів додаткової мистецької освіти є формування в учнів артистизму, який розуміється як комплексне мотиваційно-смислове утворення. Як наслідок, одним із завдань сучасної позашкільної мистецької освіти є формування артистичних здібностей учнів.Ключове поняття розглядається як здатність музиканта-виконавця впливати на емоційну сферу слухачів під час втілення музичного образу через залучення механізму співтворчості й діалогу, викликаючи відповідні естетичні переживання. Розроблено структуру артистичних здібностей молодших школярів у єдності потребово-мотиваційного, змістово-емоційного та художньо-креативного компонентів. Виявлено, що процес формування артистичних здібностей молодших школярів у закладах позашкільної мистецької освіти відбуватиметься ефективніше за умови застосування відповідних наукових підходів, функцій, та принципів. Визначено педагогічні умови, які покликані сприяти формуванню артистичних здібностей молодших школярів у процесі музичного навчання у закладах позашкільної освіти: запровадження тренінгу «Формування артистичних здібностей молодших школярів» (сприяє розвитку в учасників експерименту необхідних для формування артистичних здібностей якостей, як от: увага, уява, фантазія, здатність до релаксації, мімічна та пантомімічна виразність та сценічна свобода, емоційна пам’ять, вольові якості, здатність до перевтілення та ін.); залучення молодших школярів до активної ігрової діяльності у процесі музичного навчання у закладах позашкільної освіти (є ефективним засобом соціалізації дитини в процесі осмислення нею художньо-образного підтексту музичного твору, має колективний характер, створює сприятливі умови для розвитку почуття партнерства, освоєння способів позитивної взаємодії, сприяє самовираженню та самореалізації молодших школярів); створення творчого середовища в навчально-виховному процесі закладів позашкільної освіти (допомагає учням у набутті необхідних знань і вмінь як домогтися артистизму у процесі виконання музичного твору, приймати самостійні рішення). У процесі реалізації означених педагогічних умов було використано засоби, методи і форми роботи, які засновані на демократичному стилі взаємодії та направлені на підвищення рівня досліджуваного феномену: методи: традиційні, проблемно-творчі, інтонаційно-стильового аналізу, контрастного зіставлення інструментальних творів; форми: тренінг «Формування артистичних здібностей молодших школярів», концертно-виконавська діяльність, аналіз концертного виступу, ігрова діяльність, вправи на розвиток артистичних якостей; засоби: технічне обладнання (комп’ютери, презентаційне устаткування), навчально-методичний комплекс (підбір необхідної літератури, репродукцій, аудіо- та відеотека (фрагменти сольних концертних виступів музикантів, музичних колективів, виступів дітей різних вікових категорій), навчально-методичні посібники, план тренінгу «Формування артистичних здібностей молодших школярів», карта оцінки артистизму виконавця під час концертного виступу. Розроблено модель та обґрунтовано методику формування артистичних здібностей молодших школярів у процесі музичного навчання у закладах позашкільної освіти. Експериментальне дослідження з формування артистичних здібностей молодших школярів у закладах позашкільної мистецької освіти здійснювалося в умовах констатувального та формувального експериментів. Для проведення констатувального експерименту методом теоретичного моделювання розроблено критеріальний апарат. Визначено рівні сформованості артистичних здібностей молодших школярів (високий, достатній, середній, низький). Запровадження формувального експерименту, кількісна та якісна обробка його результатів дали можливість підтвердити ефективність запропонованої експериментальної методики з формування артистичних здібностей молодших школярів у закладах позашкільної мистецької освіти.^UThe dissertation presents the results of research into the process of forming younger schoolchildren’s artistic abilities in the process of musical education in supplementary educational institutions. The research work offers an interpretation of the meaning of such concepts as «artistry», «artistic abilities», «musical abilities», «acting skill», «performing skill», «artistic creativity», and «performing art». We revealed that one of the leading problems of supplementary art education institutions is the formation of students’ artistry, which is presented as a complex of motivational and meaningful education. As a result, one of the tasks of modern supplementary art education is the formation of students' artistic abilities. The key concept is considered to be the ability of a musician-performer to influence the emotional sphere of listeners during the realization of a musical image through the involvement of the mechanism of co-creation and dialogue, causing appropriate aesthetic experiences. We developed the structure of artistic abilities of younger schoolchildren in the unity of need-motivational, content-emotional and artistic-creative components. In the research work we revealed that the process of forming the artistic abilities of junior high school students in supplementary art educational institutions will take place more effectively if appropriate scientific approaches, functions, and principles are applied. Pedagogical conditions are determined to promote the formation of artistic abilities of younger schoolchildren in the process of musical education in supplementary educational institutions: the introduction of the training «Formation of younger schoolchildren’s artistic abilities» (contributes to the participants development of the experiment connected with the qualities necessary for the formation of artistic abilities, such as: attention, imagination, fantasy, the ability to relax, mime and pantomime expressiveness and stage freedom, emotional memory, willpower, the ability to reincarnate, etc.); involving younger schoolchildren in active playing activities in the process of musical education in supplementary educational institutions (it is an effective means of socializing a child in the process of understanding the artistic and figurative subtext of a musical work, has a collective character, creates favorable conditions for the development of a sense of partnership, mastering methods of positive interaction, promotes self-expression and self-realization of younger schoolchildren); creation of a creative environment in the educational process of supplementary educational institutions (helps students acquire the necessary knowledge and skills to achieve artistry in the process of performing a musical piece, to make independent decisions). In the process of implementing the specified pedagogical conditions, tools, methods and forms were used, they are based on a democratic style of interaction and aimed at increasing the level of the studied phenomenon: methods: traditional, problem-creative, intonation-style analysis, contrasting comparison of instrumental works; forms: training «Formation of younger schoolchildren’s artistic abilities», concert-performance activity, analysis of a concert performance, game activity, exercises for the development of artistic qualities; means: technical equipment (computers, presentation equipment), educational and methodological complex (selection of necessary literature, reproductions, audio and video library (fragments of solo concert performances by musicians, musical groups, performances of children of different age categories), educational and methodological manuals, the training plan «Formation of younger schoolchildren’s artistic abilities», a card for evaluating the performer's artistry during a concert performance. We developed a model and substantiated the method of forming the artistic abilities of younger schoolchildren in the process of musical education in supplementary educational institutions. An experimental study on the formation of younger schoolchildren’s artistic abilities in supplementary art educational institutions was carried out in the conditions of ascertaining and formative experiments. In order to conduct a ascertaining experiment by the method of theoretical modeling, a criterion apparatus was developed. The levels of formation of younger schoolchildren’s artistic abilities were determined (high, sufficient, average, low). The introduction of a formative experiment, quantitative and qualitative processing of its results made it possible to confirm the effectiveness of the proposed experimental methodology for the formation of younger schoolchildren’s artistic abilities in supplementary art educational institutions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського