Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (45)Реферативна база даних (106)Книжкові видання та компакт-диски (245)Журнали та продовжувані видання (33)
Пошуковий запит: (<.>U=Э210.3$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 19
Представлено документи з 1 до 19

      
Категорія: Релігія   
1.

Гурська Л. В. 
Буття як філософсько-релігієзнавча проблема: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.11 / Л. В. Гурська ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Вперше в українському релігієзнавстві проведено комплексне дослідження проблеми буття від доби античності до російської філософії другої половини XIX - початку XX ст. і до сьогодення. З'ясовано, що предметна галузь онтології є центрованою завдяки категорії "буття" та формується відповідно до принципу єдності буття, мислення та мови, що стверджує можливість виразити мислення буття у слові. Обгрунтовано, що проблема буття формується в межах античності, де виявляється "спогляданням" і "вгадуванням" образу буття; у середньовіччі - як довіра волі Творця буття; в Новий і новітній час - як відкритість феномену буття. Виявлено два типи онтології - статика буття й онтологічна динаміка, кожна з яких акцентує один з моментів людського існування - перебування та розростання. Онтологічну динаміку родподілено на два типи - за сутністю та за енергійністю. Розкрито, що найважливішою відмінністю енергійної онтології від сутнісної є усвідомлення цінності свободи, яка розглядається як рівноправний фактор поруч з благодаттю в процесі обожнення та розкрито антиномічність двох принципів - органіцизму та синергетики. Виявлено, що російська традиція філософування не є однорідною в контексті інтерпретації проблеми буття. Обгрунтовано, що в компаративному аналізі онтологія та матафізика виступають як гнозис буття й епістема сутності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33
Шифр НБУВ: РА382198 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Кольцов М. О. 
Вплив І. Ньютона на формування британської моральної філософії в першій половині XVIII століття: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.05 / М. О. Кольцов ; Ін-т філос. ім. Г.С. Сковороди НАН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Розглянуто значний вплив наукових і філософських ідей І. Ньютона на таких представників британської моральної філософії, як С. Кларк, Д. Г'юм і Д. Гартлі. Відзначено, що на початку XVIII ст. С. Кларк використовував погляди Ньютона на природу гравітації, його уявлення про абсолютний простір і методологічні розробки для обгрунтування теологічних проблем. Д. Г'юм наголошував на значущості для дослідження питань моралі експериментального методу, антигіпотетичність якого вказує на вплив ньютонівської методології. Д. Гартлі використовував теорію ефіру й експериментальну методологію Ньютона з метою фізіологічного обгрунтування моральної системи та релігії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4ВЕЛ)5-512 + Э210.33
Шифр НБУВ: РА379102 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Релігія   
3.

Поцелуйко А.Б. 
Загальноіндоєвропейські міфологічно-релігійні архетипи та їх вияв в українській духовній традиції: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / А.Б. Поцелуйко ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2004. — 22 с. — укp.

Проаналізовано індоєвропейські соціофункціональні архетипи, досліджено загальноіндоєвропейські міфологеми у рефлексії української фольклорної традиції та оригінальні українські міфологеми у контексті загальноіндоєвропейського міфологічного фонду. Установлено, що українські народні думи як органічна складова індоєвропейської народноепічної традиції відбивають загальноіндоєвропейські міфоепічні теми: протиставлення етики героїзму етиці користі (мотив самогубства народів), трьох гріхів воїна. Зазначено, що в українських переказах простежується загальноіндоєвропейська міфоепічна тема "міжфункціонального конфлікту", у масиві українського фольклору - релікти релігійно-міфологічних феноменів, що знаходять численні індоєвропейські паралелі: ковальський варіант основного індоєвропейського міфу, культи священого царя-мага, амбівалетного божества та священного напою, а також уявлення про "магічний жанр".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.364 + Э3-103.64 + Э3-421.1 +
Шифр НБУВ: РА333219

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
4.

Бойченко Н.М. 
Категорія буття у релігійній філософії пізнього західноєвропейського Середньовіччя: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Н.М. Бойченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Здійснено дослідження особливостей осмислення буття як категорії релігійної філософії пізнього західноєвропейського Середньовіччя. З'ясовано принципову новизну розуміння буття мислителями пізньої середньовічної західноєвропейської філософії у порівнянні з філософами античності. Розкрито теїстичну суть релігійно-філософської онтології пізнього західноєвропейского Середньовіччя, що полягає в основоположному статусі ідеї про зумовленість буття світу буттям Бога. Розглянуто основні форми її вияву (теоцентризм, визнання унікальності місця людини як Богодухвенної істоти та храму у структурі буття) та найважливіші характеристики (передусім - телеологічність). Проаналізовано найважливіші опозиції томістської й авероїстської концепцій буття як наріжних для середньовічно західноєвропейської релігійної філософії. Показано онтологічне значення відмінностей у доказах буття Божого різними середньовічними мислителями.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э37-103.3 + Э210.33 + Ю3(О)414 + Ю215 +
Шифр НБУВ: РА338706

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
5.

Юнусова Є.Й. 
Комунікативний простір релігії в європейській культурі: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / Є.Й. Юнусова ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2005. — 17 с. — укp.

Концептуалізовано релігійну комунікацію у просторі європейської культури, в якому релігія (християнство), як і наука, ініціювала формотвірні комунікативні моделі. Висвітлено та проаналізовано основні підходи комунікативної філософії XX ст. Показано контемпоральність ідей комунікативної філософії з основними ідеями релігійної комунікації у змістовому, етичному та нормативному аспектах, на підставі цього розглянуто християнську релігію як джерело артикуляції базових цінностей. Доведено, що релігія є комунікативно-парадигмальною моделлю культури, а наука - парадигмально-комунікативною. Здійснено спробу специфікувати релігійну комунікацію шляхом виділення трьох гетеротромних вимірів: тринітарного, вертикального та горизонтального. Установлено, що в екуменічному русі мають місце дві магістральні комунікативні стратегії - модерністська - подібності та постмодерністська - розрізнення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33 + Э37-433.10 + Ю223.23 + Ю6*671.13 + Ю215 +
Шифр НБУВ: РА337830

Рубрики:

      
6.

Черкас Н.В. 
Мовно-стилістичні засоби відображення біблійних мотивів у повоєнному американському романі: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Н.В. Черкас ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2004. — 20 с. — укp.

Досліджено функціонування біблеїзмів, а саме: лексичні, фразеологічні одиниці та цитати біблійного походження, що набувають алюзивного характеру у текстах повоєнних американських романів. Зауважено, що це дає можливість визначити біблійну алюзію як психосемантичний феномен. Відзначено, що за обсягом дії у контексті художнього твору біблійні алюзії поділяються на домінантні, що визначають головну ідею художнього твору і діють у мегаконтексті, а також локалізовані, що сприяють розгортанню головної теми твору на певних ділянках тексту та діють на рівні мікроконтексту. У художньому тексті біблійна алюзія представлена номінацією та цитацією. У повоєнному американському романі вона виявила нові інформативні та стилістично-прагматичні риси, які сприяють відображенню біблійних мотивів: зради, братовбивства, родинної помсти та свідчать про її високий потенціал у прозі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7СОЕ)-357 + Э210.362 +
Шифр НБУВ: РА334393

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
7.

Голець О.Я. 
"Начало" як основоположний символ релігійної свідомості: феноменологічний аналіз: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / О.Я. Голець ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 15 с. — укp.

Проведено феноменологічний аналіз універсальних структур релігійної свідомості, зокрема основоположного символу "начала". Досліджено взаємодію об'єкта та суб'єкта релігійної свідомості. Обгрунтовано, що розуміння "начала" як Бога не є універсальним для різних релігійних культур. Встановлено, що універсальним для релігійної свідомості є досвід безумовного, притаманного кожній людині. Виявлено, що абсолют як "начало" проявляється через символіку безумовного. Вперше здійснено інтегральний аналіз таких символів, як "втрачений рай" і "падіння", а також есхатологічних символів у контексті символу "начала", який розглянуто на рівні безпосереднього переживання, спекулятивної розробки, міфу й тісно пов'язаного з ним ритуалу. Досліджено основні символи релігійної свідомості як тематизації нетематичного досвіду безумовного. Обгрунтовано висновок, що саме у протиставленні бузумовного зумовленому й полягає сенс більшості релігійних символів і ритуалів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33 + Ю215.2 +
Шифр НБУВ: РА333810

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
8.

Костюк О.В. 
Особливості формування та трансформації релігійного міфу (релігієзнавчий аспект): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / О.В. Костюк ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 18 с. — укp.

Досліджено феномен релігійного міфу в соціальному та духовному житті минулого та сучасності. Розглянуто витоки, етапи й особливості ставлення, сучасні прояви функціонування релігійних міфів у житті суспільства. Здійснено релігієзнавчий аналіз феномену міфу від архаїчних форм до сучасних. Процес становлення релігійного міфу взаємопов'язано з явищем проблематизації життєвого світу архаїчної людини, а, отже, і міфів. Дорефлексивні міфи змінюються рефлексивними, які містять сумнів щодо описуваних подій, принаймні у латентному стані. Остаточне формування релігійного міфу відбувається внаслідок формування універсальних релігійних вчень і появи суспільно-економічних криз. Сучасні процеси деміфологізації релігійних міфів взаємопов'язані з їх пристосуванням до сучасних суспільно-етичних цінностей (прав людини).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.364 +
Шифр НБУВ: РА348108

Рубрики:

      
9.

Шелюто В. М. 
Проблема сакрального в естетичному процесі: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.08 / В. М. Шелюто ; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. — Луганськ, 2010. — 40 с. — укp.

Досліджено теоретичні інтерпретації категорії сакрального в історії естетики та мистецтва, здійснено аналіз впливу даної категорії на естетику античності, середньовіччя, ренесансу та бароко. Визначено співвідношення сакрального з такими категоріями естетики, як трагічне, комічне й естетичний ідеал. Встановлено, що сакральне й естетичний процес як феномени буття нерозривно пов'язані між собою. Кожен з цих феноменів самостійний у своїй основі та має власний зміст. Розглянуто медіатори сакрального в естетичному процесі: слово, символ, міф. Розкрито пізнавальний потенціал категорії сакрального, просторові та часові аспекти сакралізованої форми, етико-естетичні аспекти категорії сакрального. Висвітлено проблему десакралізації сучасної естетики в постмодернізмі. З'ясовано, що десакралізація естетики є проявом кризи естетичної свідомості й веде до деестетизації посткультури. Феномен сакрального осмислено як одну з найважливіших засад людського світу. Запропоновано нові інтерпретаційні підходи до вивчення феномена сакрального в естетиці. Розглянуто численні історико-художні факти, які пов'язані з проблемою сакрального та стосуються різних етапів розвитку мистецтва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю811.12 + Э210.37
Шифр НБУВ: РА376748 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
10.

Кадикало А.М. 
Проблема свідомості у контексті взаємодоповняльності релігійного та наукового дискурсів: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / А.М. Кадикало ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2005. — 17 с. — укp.

Виконано філософський аналіз сутності поняття свідомості в науковому та релігійному аспектах, наведено огляд існуючих в історії релігійної та наукової думки основних підходів до вивчення взаємозалежності процесу пізнання, синкретичного та секулярного типів світогляду з урахуванням постнекласичної парадигми. Висвітлено особливості методологічних засобів постмодерного дискурсу, визначено домінанти та характерні риси інтерпретації феномену свідомості, розкрито дихотомічну природу людини з урахуванням релігійного та наукового типів знання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33 + Э212 + Ю251.082.3 + Ю225.4 + Ю216.26 +
Шифр НБУВ: РА343014

Рубрики:

      
11.

Міма 
Релігійні норми та їх місце в системі соціально-правового регулювання суспільних відносин: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / Ірина Володимирівна Міма ; НАН України; Інститут держави і права ім. В.М.Корецького. — К., 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002.01 + Э210.38
Шифр НБУВ: РА359357

Рубрики:

      
12.

Костенко Г.М. 
Релігійно-філософська проблематика та її художнє втілення в англійському романі 1950 - 70-х років: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Г.М. Костенко ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2001. — 20 с. — укp.

Розглянуто проблему втілення релігійно-філософської проблематики в романах Г.Гріна, І.Во, А.Мердока, У.Голдінга, М.Спарк, Дж.Фаулза 1950 - 70-х рр. Досліджено семантичну та жанрово-поетологічну своєрідність роману з релігійно-філософською проблематикою як художнє явище доби постмодернізму та "новітнього реалізму" в сучасній англійській літературі. Показано, що реальність постає в уяві сучасних митців складною, мінливою, суперечливою; її складовою також є "духовна реальність". Останнє є підгрунтям роману з релігійною проблематикою. Визначено специфіку образу героя, конфлікту та сюжету, змістовно-формальні константи, що об'єднують твори авторів у виразно виділену жанрову групу, розглянуто семантично-образні пласти у романі з релігійно-філософською проблематикою.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)-334 + Ш400.04:Э + Э210.362
Шифр НБУВ: РА313258 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
13.

Черненко Т.В. 
Співвідношення понять розуму та віри в історіософії П.І.Ліницького: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Т.В. Черненко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 18 с. — укp.

Здійснено історико-філософський екскурс понятійного співвідношення розуму та віри на підставі аналізу поглядів найбільш значущих та відомих в історії філософії особистостей, творчість яких досліджував П.І.Ліницький та вибудував власну філософську систему шляхом розв'язання проблеми антиномічності віри та розуму. Показано, що творчому доробку П.І.Ліницького притаманна традиційна для західноєвропейської філософії гносеологізація та раціоналізація філософської свідомості, але у творчому спадку київського філософа думки представників німецької філософської культури трансформовані через призму української філософської традиції, набули самобутності завдяки своєрідному синтезу з теїзмом, слідуванню ідеї співвідношення розуму та віри як одного з вирішальних принципів у побудові власної філософської системи. Доведено, що гносеологічна позиція П.І.Ліницького з усіма її особливостями та відмінностями, що свідчать про оригінальність мислителя, формувалась у протистоянні вульгарному матеріалізмові та позитивізмові, є помірковано-раціоналістичною, схильною до апріоризму, про що свідчить його висока оцінка умоглядності як основної форми пізнавальної взаємодії суб'єкта з об'єктом. Шляхом детального аналізу соціальних, моральних та естетичних засад поняття віри, на яких базувався П.І.Ліницький, вирішуючи питання про співвідношення понять розуму та віри, доведено, що в його особі українська філософська думка другої половини XIX - початку XX ст. мала високоосвіченого мислителя, який репрезентував своє власне оригінальне розуміння та осмислення найважливіших філософських проблем - онтології, гносеології, філософії історії, соціальної філософії, філософської антропології.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)6-678 + Э210.33 +
Шифр НБУВ: РА334649

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
14.

Кришмарел В.Ю. 
Теоретико-методологічні аспекти дослідження понять "смерть" та "любов" (філософський та релігієзнавчий виміри): автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.11 / В.Ю. Кришмарел ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Проаналізовано трансформацію наповненості та співвіднесення понять "смерть" і "любов" у період античності, середньовіччя та сьогодення у теоретико-методологічних аспектах філософського та релігієзнавчого дослідження. Висвітлено особливості релігійного та міфологічного світосприйняття на різних етапах розвитку людської цивілізації у зв'язку з досліджуваною проблемою. Розкрито сутність поняття "любов", показано його функціональне значення в актуалізації буттєвості незалежно від релігійності світосприйняття, розглянуто трансформації й осмислення поняття "смерть". Проаналізовано співвіднесення цих феноменів з ідеями безсмертя, роду та цінності життя, особливу увагу приділено філософсько-релігійним основам осягнення місця та ролі Іншого. Проведено зіставлення понять "смерть" і "любов", сучасних тенденцій щодо осягнення їх сутності, зроблено висновок про існування ідеї світського безсмертя, в якій провідна роль належить актуалізації Іншого, що забезпечує здійснення буттєвості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.24 + Ю702.38 + Э210.33 + Э24
Шифр НБУВ: РА372470 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
15.

Залужна А.Є. 
Трансформація релігійно-моральної проблематики в нігілістично орієнтованому екзистенціалізмі: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / А.Є. Залужна ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2002. — 18 с. — укp.

Проаналізовано релігійно-моральну проблематику в нігілістично орієнтованому екзистенціалізмі та вітчизняному екзистенціалістському філософуванні. Виявлено трансформацію релігійних і моральних феноменів у релігійній філософії С. Кіргегора та у французькому атеїстичному екзистенціалізмі. Встановлено екзистенціалістські мотиви та їх специфіку у бутті української культури. Розкрито принципи релігійнго-моральних суперечностей в екзистенціалістській філософії, а також своєрідність експлікації зазначених питань в роботах українських філософів. Розкрито релігійні та моральні проблеми у літературно-філософських творах Б. Антоненка-Давидовича, В. Підмогильного, М. Хвильового та з'ясовано співзвучність багатьох їх екзистенціалістичних положень філософським інтенціям європейського екзистенціалізму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33 + Ю3(4)6-663
Шифр НБУВ: РА319604 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Релігія   
16.

Стадник М.М. 
Трансформація ставлення християнства до науки: релігієзнавчо-філософський аспект: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.11 / М.М. Стадник ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 36 с. — укp.

Досліджено характер трансформації ставлення християнства до науки, показано його зміни у процесі розвитку людської цивілізації. Виявлено, що у період середньовіччя склалось специфічне бачення світу, якому були властиві символізм, умоспоглядання та герменевтика, а становлення західного мислення детермінувалось християнським світобаченням. Встановлено, що новоєвропейський період характеризується ньютоново-картезіанським розмежуванням матерії та свідомості, що наклало відбиток на співвідношення релігійного та наукового бачення світу, які були чітко відокремлені й позначені як несумісні внаслідок різних способів пізнання. З'ясовано, що у XX ст. у науковому світобаченні відбулися зміни, які виявлили недосконалість класичної науки, що призвело до формування нової наукової парадигми та розробки теорій, сутність яких схожа з деякими християнськими релігійно-філософськими системами. На підставі порівняння основних віроповчальних концепцій і методів пізнання виявлено існування різних конфесійних шляхів пошуків істини, які постійно змінювались і відзначались різними проявами у ставленні до науки. Показано, що світоглядні засади, догматизовані християнськими конфесіями, передбачають ірраціональне осмислення змісту релігійних текстів, а метафізичне тлумачення "відкриває" шлях до їх людського осмислення, що призводить до трансформації взаємодії світоглядних засад християнських конфесій з наукою у різні історичні періоди. Встановлено, що криза науки у сучасній культурі спричинена тотальною релятивізацією наукового знання, яка обумовлена такими принципами, як децентрованість і онтологічна невизначеність. Встановлено, що модернізація християнства полягає в його адаптації до досягнень науки, що призводить до зростання кризи як у християнстві, так і в науці, сутнісних перекручувань змісту багатьох канонічних текстів і до порушення окремих віровчень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э37-12 + Э210.33 +
Шифр НБУВ: РА349034

Рубрики:

      
17.

Черенков М.М. 
Філософсько-історичне переосмислення європейського гуманізму: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / М.М. Черенков ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2003. — 17 с. — укp.

Показано, що досвід осмислення людської деструктивності свідчить про необхідність подолання занадто оптимістичних уявлень щодо природи людини, її місця та ролі в історії. Зазначено, що на відміну від модерністського проекту антропоцентризму, егології, самоцентрованості та самодостатності людини, інтегральною ідеєю сучасної гуманістики, яка поєднує поновлені християнську та секулярну гуманістичні традиції, повинна стати ідея нелінійності людського буття, відкритості назустріч Іншому, постійного подолання самототожності Я - Я. Людяність у такому розумінні - це гідні відносини з Іншим, не буття у собі, а буття для Іншого. Зроблено висновок, що жертовна любов до Іншого - головний заповіт християнства, та нові його інтерпретації спроможні ініціювати поновлення та відродження гуманізму, надати натхнення та сил для виходу з антропологічної кризи, для вирішення глобальних проблем і продовження людської історії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)43-401 + Ю6*328.95 + Э210.33 +
Шифр НБУВ: РА324151

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
Категорія: Релігія   
18.

Гаврилюк Т.В. 
Філософсько-релігієзнавчий аналіз еволюції уявлень про надприродне в конфесійних виявах релігії: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Т.В. Гаврилюк ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К,, 2006. — 16 с. — укp.

Здійснено комплексне філософсько-релігієзнавче дослідження еволюції уявлень про надприродне у різних релігійних виявах та філософських вченнях. Розроблено термінологічну базу, проаналізовано інтерпретації ідеї надприродного. З'ясовано місце даної ідеї у дихотомії форм людського буття, зокрема, природного, соціалізованого та сакрального. У контексті аналітичних можливостей філософського підходу, його принципів і критеріїв осмислення досліджено феномен надприродного у його сутнісних рисах й історичних формах. Виявлено закономірності змін у філософському та релігієзнавчому тлумаченні ідеї надприродного від розуміння останньої як мінімуму вияву релігійності до ототожнення її з ідеєю Бога авраамістичної традиції. На підставі аналізу сутнісних рис ідеї надприродного визначено, що дана ідея є онтологічною основою релігійного світосприйняття, яка у своїх історичних трансформаціях - від первісних релігійних вірувань до сучасних неорелігій, набуває все більш абстрактного вияву, що виключає можливість будь-якої її емпіричної інтерпретації. Доведено, що ідея надприродного як основа концептуальної структури релігії не має остаточного визначення в її конфесійних витлумаченнях. Це зумовлює відкритість і трансформаційну здатність різних віровчень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.33 + Ю215.1 +
Шифр НБУВ: РА343517

Рубрики:

      
19.

Германова де Діас Е.В. 
Хриcтиянська традиція в ситуації постмодерну: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 17.00.01 / Е.В. Германова де Діас ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2004. — 17 с. — укp.

Вперше розглянуто стан християнської традиції у ситуації постмодерну, виявлено специфіку існування християнського Св.Передання у постмодерну добу, визначено вплив культури постмодерну на християнство та основні чинники формування та дієвості християнської традиції у сучасну епоху та в минулому. Встановлено особливості філософсько-культурологічного та релігійного дискурсів щодо проблеми взаємовпливу релігійної традиції та культури. Проведено аналіз різних теорій традиції, на підставі якого зроблено висновок, що все історичне ставлення до релігійно-культурної традиції вибудовується у тріаду: традиціоналізм - модернізм - постмодернізм, а кожна наступна стадія заперечує попередні. Встановлено пріоритетність співвідношення традиціоналізм - модернізм (модернізм завжди виступає в опозиції до традиціоналізму). З'ясовано, що у цій боротьбі протилежностей виникає заключна частина тріади - постмодернізм, який є синтезованою та переосмисленою моделлю відношень традиціоналізм - модернізм.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*328.933*31-725 + Э210.33 + Э37-42 +
Шифр НБУВ: РА331396

Рубрики:
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського