Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (36)Тематичний інтернет-навігатор (17)Наукова електронна бібліотека (928)Реферативна база даних (3649)Книжкові видання та компакт-диски (1515)Журнали та продовжувані видання (388)
Пошуковий запит: (<.>K=ГУМАНІТАРНА$<.>+<.>K=ФІЛОСОФІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 118
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Іванчук 
Філософія для дітей у змісті початкової освіти Сполучених Штатів Америки: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Галина Петрівна Іванчук ; Житомирський держ. ун-т ім. Івана Франка. — Житомир, 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.221(7СПО) + Ю0 р2
Шифр НБУВ: РА359131

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Ігнатьєв В. А. 
Націософія в дискурсі філософських парадигм: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.03 / В. А. Ігнатьєв ; Ін-т вищ. освіти АПН України. — К., 2010. — 16 с. — укp.

Досліджено, що філософія нації в історії соціальної філософії може формуватися як альтернатива класично універсалістським проектам. Визначено, що філософія нації виступає безпосередній прояв людства, його "тіла", тому розглядається як явище нелінійного глобалізму. Висвітлено, що сучасний рівень цивілізації знаходиться лише на самому початку науки про людство на основі фундаментальної "етичної інфраструктури" в процесі становлення глобального етосу. Зазначено, що філософія нації є не лише раціональним конструктом недавнього модернізму, а й наративом історико-філософського напряму. Встановлено, що саме через взаємодію націй людство почало усвідомлювати свою планетарність та продовжує дані процеси у формі глобалізації. З'ясовано, що глобалізаційні проекти лише тоді можуть зреалізуватися, коли нація буде відігравати ще й свою творчо-філософську місію.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622.22 + Ф5 в2:Ю
Шифр НБУВ: РА372141 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
3.

Іщук А.А. 
Філософія "героїчної особистості" в художній літературі ХХ століття: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.10 / А.А. Іщук ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Проведено філософський аналіз феномену "героїчної особистості" в творах художньої літератури ХХ ст. Е.Хемінгуея, А.Камю, Ф.Кафки, Дж.Фаулза, Х.Кортасара, М.Кундери. Викладено основні підходи до розуміння теорії героїзму в історичному аспекті. Сформульовано характеристики "героїчної особистості" ХХ ст., висвітлено їх розвиток та трансформацію. Розглянуто питання про здатність перебороти відчуження сучасної "героїчної особистості", філософію модерністської та постмодерністської особистості, історію теорії героїзму, а також категорії героїчного як естетичного поняття, трансформацію "героїчної особистості" в ХХ ст. Визначено основні концепції особистості в літературному процесі ХХ ст. Відзначено роль закладів освіти у формуванні стійких цінностей та корегуванні теорії героїзму та "героїчної особистості".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю811.4 + Ю704.715 + Ю6*148:Ч30 + Ш400.173 + Ш5(0)-34 +
Шифр НБУВ: РА350939

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  
  
  

      
4.

Альчук М. П. 
Філософія Богдана Кістяківського в українському філософсько-правовому дискурсі кінця XIX - початку XX ст.: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.05 / М. П. Альчук ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. — Л., 2011. — 32 с. — укp.

Проаналізовано праці, лекційні курси з історії філософії права, енциклопедії права Б. Кістяківського, М. Палієнка, Є. Спекторського, Ф. Тарановського, А. Фатєєва, К. Яроша. Вперше в історії української філософії започатковано цілісне та системне висвітлення філософії права Б. Кістяківського у філософсько-правовому дискурсі кінця XIX - початку XX ст. та у контексті історико-філософських і правознавчих праць, архівних матеріалів. Аналіз творчості філософа права з позицій дискурсу є притаманним його методологічному підходу на підставі досягнень тогочасної філософії - неокантіанської філософії культури. Обгрунтовано глибинну суть права як складного багатоаспектного явища, що синтезує державно-організаційні, соціальні, психологічні, нормативні знання. Досліджено філософсько-правову концепцію Б. Кістяківського та висвітлено актуальність його поглядів для становлення сучасної правової Української держави.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)5/6 + Ф1(4УКР)506
Шифр НБУВ: РА382233 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Аляєв Г.Є. 
Онтологія і феноменологія незбагненного: С.Л.Франк у філософському дискурсі ХХ сторіччя: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / Г.Є. Аляєв ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 36 с. — укp.

Відтворено та досліджено філософську систему С.Л.Франка як феномен російської та світової філософії XX ст., її роль у розбудові новоонтологічної парадигми. Досліджено положення російської філософії першої половини XX ст., їх місце серед основних тем світової філософії та започаткування нових мисленнєвих стратегій. Доведено, що філософія С.Л.Франка заснована на традиціях неоплатонізму та співіснує разом з найвпливовішими сучасними їй напрямами: філософією життя, інтуїтивізмом, феноменологією, філософією діалогу. Зазначено, що система абсолютного реалізму С.Л.Франка поєднала в собі своєрідні особливості російських пошуків життєво-релігійної правди (онтологізм, ідеї всеєдності та соборності, соціально-етичне спрямування) з прискіпливим логічно-теоретичним аналізом основних філософських проблем на основі критичного переосмислення російської та західної філософських традицій, що дає підстави повертати її до загальноєвропейського філософського дискурсу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)6-658 +
Шифр НБУВ: РА325780

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Анпілогова Т.Ю. 
Гуманітарна інтелігенція Донбасу в період нової економічної політики (1921 - 1928 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Т.Ю. Анпілогова ; Східноукр. нац. ун-т ім. В.Даля. — Луганськ, 2006. — 19 с. — укp.

Досліджено історію формування радянською владою гуманітарної інтелігенції у Донбасі у 1920-х рр., висвітлено процес подальшого використання її потенціалу у різних напрямах радянської політики. На підставі аналізу архівних матеріалів та опублікованих праць охарактеризовано джерела походження нової, радянської інтелігенції, розглянуто методи її формування. Велику увагу приділено умовам життєдіяльності місцевої інтелігенції, зокрема, охарактеризовано соціальні, економічні, політичні, національні, культурні фактори, які вплинули на формування її світоглядної позиції. Зображено суперечливість політики радянських лідерів щодо залучення інтелігенції до співробітництва. Розглянуто напрями діяльності та конкретні завдання, поставлені владою перед донбаською гуманітарною інтелігенцією, проаналізовано результати її діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР55)61-293 +
Шифр НБУВ: РА348365

Рубрики:

      
7.

Анпілогова 
Гуманітарна інтелігенція Донбасу в період нової економічної політики (1921- 1928 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Тетяна Юріївна Анпілогова ; Східноукраїнський національний ун-т ім. Володимира Даля. — Луганськ, 2006. — 19 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР55)61-293
Шифр НБУВ: РА348365

Рубрики:

      
8.

Базиляк Н. О. 
Реалізація державної гуманітарної політики в контексті інтеграції України до європейського освітнього простору: автореферат дис. ... д. держ. упр. : 25.00.02 / Н. О. Базиляк. — Б.м., 2024 — укp.

Об'єкт дослідження: державна гуманітарна політика в галузі освіти на сучасному етапі. Мета: обґрунтування науково-методологічних підходів та розробка практичних рекомендацій для органів державної влади з реалізації механізмів державної гуманітарної політики в контексті інтеграції України до європейського освітнього простору на сучасному етапі. Методи: аналітичний, системний, порівняльний та порівняльно-історичний; прогностичний, узагальнення, моделювання. Результати: обґрунтуванно теоретико-методологічних засад та наданні практичних рекомендацій з реалізації механізмів державної гуманітарної політики в контексті інтеграції України до європейського освітнього простору на сучасному етапі. Новизна: розроблено і науково обґрунтовано модель реалізації механізмів державної гуманітарної політики в контексті інтеграції України до європейського освітнього простору на сучасному етапі трансформації суспільних цінностей із за‏стосува‏нням нових методологічних підходів на‏ основі узгодження упра‏влінських потреб та‏ інтересів об’єктів управління, за‏безпечення ефективного нормативно-організаційного забезпечення, за‏пропонова‏но принципово новий концептуа‏льний підхід до формування комплексу механізмів реалізації державної гуманітарної політики в контексті європейської інтеграції, обґрунтовано створення доктрини державної гуманітарної політики з інтеграції України до європейського освітнього простору; удосконалено: концептуа‏льні підходи до формування законодавчої, нормативно-правової бази та принципів реалізації державної гуманітарної політики у галузі освіти, принципи державної гуманітарної політики в контексті уніфікації з європейським освітнім простором шляхом актуалізації основних освітніх тенденцій в Європі, комплексний підхід до реалізації державної гуманітарної політики у частині системного формування новітнього освітнього простору в Україні в контексті європейської інтеграції на основі соціального базису, історико-культурного досвіду, національної ідентифікації та суспільного благополуччя внаслідок імплементації креативних форм партнерської суспільно-владної взаємодії та конструктивного діалогу через активну медійність; дістали подальшого розвитку: на‏уково-прикла‏дні положення поняття “безперервного навчання громадян”, наукове узагальнення принципів надання освітніх послуг на сучасному етапі загроз гуманітарній безпеці внаслідок військової агресії рф на території України через актуалізацію політичних, правових, соціальних, культурних та організаційних факторів за умови трансформації системи освіти України до європейського освітнього простору, методологічні підходи до систематизації фундаментальних та прикладних досліджень з трансформації соціально-гуманітарних векторів реформування системи освіти у глобалізаційний період, педагогічно-виховної діяльності закладів освіти з обґрунтуванням застосування комплексного підходу в процесах суспільно-владної взаємодії з формування та реалізації державної гуманітарної політики в контексті європейської інтеграції України. Впроваджено в діяльність: Департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації; Департаменту комунікації і внутрішньої політики Львівської обласної державної адміністрації; Національної спілки журналістів України; Центру українсько-європейського наукового співробітництва; Департаменту економічної політики Львівської обласної державної адміністрації; Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій; Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у Львівській та Закарпатській областях. Галузі використання: органи державної влади, підприємства, установи, організації.^UObject of research: state humanitarian policy in the field of education at the current stage. Purpose: substantiation of scientific and methodological approaches and development of practical recommendations for state authorities on the implementation of state humanitarian policy mechanisms in the context of Ukraine's integration into the European educational space at the current stage. Methods: analytical, systematic, comparative and comparative-historical; prognostic, generalization, modeling. Results: justified theoretical and methodological principles and providing practical recommendations for the implementation of state humanitarian policy mechanisms in the context of Ukraine's integration into the European educational space at the current stage. Novelty: a model for the implementation of state humanitarian policy mechanisms has been developed and scientifically substantiated in the context of the integration of Ukraine into the European educational space at the current stage of the transformation of social values with the application of new methodological approaches based on the coordination of management needs and interests of management objects , ensuring effective regulatory and organizational support, a fundamentally new conceptual approach to the formation of a set of mechanisms for the implementation of state humanitarian policy in the context of European integration is proposed, the creation of a doctrine of state humanitarian policy on the integration of Ukraine into the European educational space is substantiated; improved: conceptual approaches to the formation of the legislative, regulatory and legal framework and principles of implementation of state humanitarian policy in the field of education, principles of state humanitarian policy in the context of unification with the European educational space by updating the main educational trends in Europe, a comprehensive approach to the implementation of state humanitarian policy in terms of the systematic formation of the newest educational space in Ukraine in the context of European integration on the basis of the social basis, historical and cultural experience, national identification and public well-being as a result of the implementation of creative forms of partner public-authority interaction and constructive dialogue through active media; received further development: scientific and applied provisions of the concept of "continuous education of citizens", scientific generalization of the principles of providing educational services at the current stage of threats to humanitarian security due to the military aggression of the Russian Federation on the territory of Ukraine due to the actualization of political, legal, social, cultural and organizational factors under the conditions of the transformation of the education system of Ukraine to the European educational space, methodological approaches to the systematization of fundamental and applied research on the transformation of socio-humanitarian vectors of the reform of the education system in the globalization period, pedagogical and educational activities of educational institutions with the justification of the application of a complex approach in the processes of public-authority interaction with formation and implementation of state humanitarian policy in the context of European integration of Ukraine. Implemented in the activities of: the Department of Education and Science of the Lviv Regional State Administration; Department of Communication and Internal Policy of the Lviv Regional State Administration; National Union of Journalists of Ukraine; Center for Ukrainian-European scientific cooperation; Department of Economic Policy of the Lviv Regional State Administration; Black Sea Research Institute of Economics and Innovation; Interregional Office of the National Agency of Ukraine for Civil Service in Lviv and Zakarpattia Oblasts. Fields of use: state authorities, enterprises, institutions, organizations


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Баласинович Н. О. 
Забезпечення гендерної рівності в системі органів державної влади: автореферат дис. ... д.філософ : 052 / Н. О. Баласинович. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації вирішено актуальне наукове завдання, що полягає в теоретичному обґрунтуванні й аналізі особливостей забезпечення гендерної рівності в системі органів державної влади України та розробленні практичних рекомендацій щодо їх використання.Визначено, що система органів державної влади в Україні істотно трансформувалась в умовах історичного розвитку країни у напрямі представницької, учасницької та гендерної (паритетної) демократії, що спрямовує її діяльність на формування гуманістичної свідомості суспільства.Охарактеризовано базові індикатори гендерної рівності відповідно до світового досвіду та шляхи їх забезпечення в Україні з огляду на потреби подальшого демократичного розвитку держави і гендерної політики, зокрема, такі як подолання гендерних стереотипів, вдосконалення чинного законодавства, розвиток освіти, культури, науки, інформаційного простору.У першому розділі дисертації «Теоретичний аналіз проблем гендерної рівності в системі органів державної влади» охарактеризовано сутність системи органів державної влада, що включає законодавчі, виконавчі, судові інституції,які є взаємозалежними і наділеними повноваженнями щодо забезпечення гендерної рівності (паритетності); визначено ступінь розроблення наукової проблеми в політології та споріднених гуманітарних галузях знань – публічне управління, філософія, психологія, педагогіка та ін.; уточнено понятійне поле дослідження, яке сприяло розмежуванню понять «гендер» і «стать» тауточненню поняття «забезпечення гендерної рівності в системі органів державної влади».^UThis dissertation has the most current scientific knowledge, which lies in a theoretically grounded analysis of the features of ensuring gender equality in the system of government bodies and detailed practical recommendations regarding their use.It is indicated that the system of bodies of state power in Ukraine was completely transformed in the minds of the historical development of the region by directly representative, participatory and gender (parity) democracy, which has a direct effect on the formation humanistic evidence of marriage.The basic indicators of gender equality are characterized in line with the world's knowledge and security in Ukraine, looking at the needs of the further democratic development of the state and gender policy, including gender stereotypes, in thoroughness of orderly legislation, developments in education, culture, science, and information space.The first section of the dissertation, “Theoretical analysis of the problems of gender equality in the system of government bodies,” describes the essence of the system of government bodies, which includes legislators, bishops, and judicial institutions, which are mutually dependent and endowed with important fac tors to ensure gender equality (parity); the stage of decomposition of the scientific problem in political science and controversial humanities of knowledge is determined ­ public administration, philosophy, psychology, pedagogy, etc.; The conceptual field of investigation has been clarified, as it has created a distinction between understanding “gender” and “becoming” and clarification of the concept of “ensuring gender equality in the system of government bodies.”


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Балдинюк О.В. 
Гуманітарна діяльність ООН у контексті врегулювання збройних конфліктів (1990 - 2000 рр.): Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.04 / О.В. Балдинюк ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. Ін-т міжнар. відносин. — К., 2000. — 18 с. — укp.

Проаналізовано сучасну концепцію гуманітарної діяльності ООН під час врегулювання конфліктів, а також визначено механізми її реалізації та показано їх еволюцію. Розглянуто практичну ефективність гуманітарних програм у ході розблокування військово-політичних криз, виявлено фактори негативного впливу на миротворчий ефект гуманітарних програм ООН. Доведено, що ООН вдалося досягти значного прогресу в гуманітарній сфері, а також визначено важливу роль гуманітарних заходів у досягненні миротворчих цілей. Розроблено пропозиції щодо посилення миротворчого потенціалу ООН.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф043.2 + Ф061 + Х915.212-921
Шифр НБУВ: РА309506 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
11.

Бахтін М.І. 
Філософія підготовки робітничих кадрів засобами освіти в умовах становлення ринкових відносин: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / М.І. Бахтін ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2009. — 18 с. — укp.

У ході дослідження встановлено особливості ринкової детермінації професійних і духовних характеристик робітничих кадрів. Уточнено змість поняття "робітничі кадри" у порівнянні з такими категоріями, як "робітничий клас", "робітник" тощо. Виокремлено проблеми організації професійної підготовки робітничих кадрів через систему освіти. Роглянуто духовно-моральні якості сучасного робітника та їх впливу на професійну діяльність. Доведено, що в системі ринкових відносин головне навантаження за якість і ефективність виробничої діяльності покладається на професіоналізм та духовно-моральні якості особистості, формування яких є одним з головних завдань підготовки сучасних робітничих кадрів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч461.351 + Ю6*148:430 +
Шифр НБУВ: РА367529

Рубрики:

      
12.

Безхутрий Ю.М. 
Художній світ Миколи Хвильового: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.01 / Ю.М. Безхутрий ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2003. — 35 с. — укp.

Всебічно осмислено своєрідність авторського світобачення та світорозуміння, втілених у художніх текстах письменника, що увійшли до двох томів його "Творів", виданих у 1927 - 1928 рр. На підставі здійсненого аналізу розроблено загальну концепцію творчості М.Хвильового як письменника, який перебував у полі тяжіння модерністичної філософсько-естетичної системи. Розкрито головні способи експлікації художньої парадигми модернізму в його новелах і повістях і показано, що основою реалізованого у творах модерністичного світосприйняття Хвильового є перейняте пафосом трагічності усвідомлення світу як абсурдного, дисгармонійного та жорстокого, по суті, ворожого особистості, що відчужується від нього. Альтернативна ж дійсність, яка постає у вигляді типово модерністського міфу про художника-творця, здатного словом змінити світ, завжди ілюзорна й утопічна; парадоксальним чином даний міф послідовно деконструюється самим автором. Продемонстровано, що модерністична "філософія мистецтва" письменника зумовила відповідні виражальні засоби: дріб'язкова життєподібність ігнорується, причинно-наслідкові зв'язки між елементами сюжету змінюються асоціативними, а психолого-особистісні мотивації характеру - підкресленою емоційністю, гротескністю, визивною загостреністю й умовністю. Підтверджено прогностичність творчих ідей Хвильового, що виявляється насамперед у його "передбаченні" необарочного світовідчуття, притаманного людині та суспільству кінця XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Хвильовий,М. 3 +
Шифр НБУВ: РА326047

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Бобошко Н.М. 
Філософія історії Ф.В.Й.Шеллінга: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Н.М. Бобошко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 18 с. — укp.

Здійснено історико-філософський аналіз філософії історії Ф.В.Шеллінга. Досліджено витоки її формування. Визначено місце філософсько-істричних ідей у філософії Шеллінга. Доведено генетичну єдність філософсько-історичних поглядів мислителя раннього та пізнього періодів творчості. Проведено порівняльний аналіз філософії історії Ф.В.Шеллінга з філософсько-історичними ідеями І.Канта та філософіями історії Й.Г.Фіхте та Г.В.Ф.Гегеля. Виявлено основні шеллінгівські філософсько-історичні ідеї, які сприяли розвитку філософсько-історичної думки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4НІМ)5-563.5 +
Шифр НБУВ: РА341269

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Бойко А. І. 
Філософія модернізації освіти в системі ринкових трансформацій: світоглядно-філософський аналіз: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.10 / А. І. Бойко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. — К., 2010. — 31 с. — укp.

Проведено системне реформування вищої освіти та розкрито теоретичні засади розвитку вищої освіти України в XXI ст. Визначено економічні складові, напрямок і порядок проведення системних реформ. Обгрунтовано необхідність інтеграції вищої освіти України в європейський освітній простір. Вдосконалено аналіз використання народногосподарського потенціалу освіти, систематизацію показників економічної та соціально-економічної ефективності освіти, а також досліджено тенденції потенціалу вищої освіти України. Встановлено, що якість є невід'ємною складовою потенціалу вищої освіти, має міжнародне визнання і є підгрунтям визнаних стратегій розвитку вищої освіти як філософської так і політичної категорій. Зроблено висновок про те, що ринково-демократичні перетворення розгортають рамки свободи педагогічного мислення та дії. Проаналізовано необхідність й закономірність творчого зростання вчителя та підвищення його педагогічної майстерності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч30в2:Ю2 + Ю252:430
Шифр НБУВ: РА370827 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Братаніч Б.В. 
Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.10 / Б.В. Братаніч ; АПН України. Ін-т вищ. освіти. — К., 2006. — 35 с. — укp.

Визначено філософську предметність соціально орієнтованого маркетингу в освіті, його зміст і місце у системі філософського знання у контексті процесу становлення маркетингу як системного соціального феномену постіндустріального суспільства і з метою використання освітнього маркетингу для реформування педагогічної теорії й освітньої практики, а також здійснення соціальної модернізації в Україні. Обгрунтовано, що соціально орієнтований маркетинг в освіті є найбільш адекватним механізмом забезпечення соціо- та гуманоцентричної переоієнтації освіти за умов ринкового супільства. Показано, що філософія соціально орієнтованого маркетингу в освіті має міждисциплінарний характер і є складовою філософсько-освітнього знання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю252:Ч30 + Ю6*31-723.2 + Ч34(4УКР) к94 +
Шифр НБУВ: РА343462

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
16.

Будз В.П. 
Філософія історії Михайла Грушевського: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / В.П. Будз ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. — Л., 2001. — 20 с. — укp.

Комплексно проаналізовано співвідношення між історією, методологією історії, філісофією історії на підставі дослідження творів М.С. Грушевського, яке полягає в ототожненні предмета та завдань філософії та генетичної соціології. Висвітлено онтологічну, гносеологічну, методологічну й аксіологічну проблематику філісофії історії науковця. Доведено, що у концепції філософії історії використано елемент герменевтичного підходу, суть якого полягає у спробі зрозуміти психологію та мотиви дій історичних осіб через аналіз соціокультурних фактів. Визначено світоглядно-методологічну аксіоматику, грунтуючись на якій вчений розробив концепцію філософії історії. Встановлено, що філософсько-історичні погляди М. Грушевського вплинули на політичну діяльність вченого, який відстоював позиції федералізму й автономії - шляхи побудови української держави.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т1(4Укр)5-8 Грушевський + Ю6*32 + Т019
Шифр НБУВ: РА316807 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
17.

Бурий А. Р. 
Ідеї екзистенціалізму в образах західноєвропейського кіномистецтва 60 - 80-х рр. XX століття: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.04 / А. Р. Бурий ; Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. — Л., 2011. — 20 с. — укp.

Доведено онтичний та онтологічний пріоритет людського буття перед усім іншим сущим, на конкретному кіноматеріалі засвідчено примат екзистенції перед есенцією. Описано основоположні екзистенціали людського існування - тривогу, нудьгу, страх, смерть. В процесі аналізу окремих фільмів з'ясовано, що успішний розвиток інтелекту у людини не супроводжується таким самим прогресом у моральній царині. Проблема співвідношення розуму та віри, поставлена в епіцентр мистецької рефлексії, дозволила встановити внутрішні суперечності всередині екзистенціалізму. Простежено тлумачення проблеми людського співіснування й екзистенціальної комунікації у філософії, з'ясовано чинники переформування суспільством буття індивіда. Наголошено на зв'язку свободи з відповідальністю та екзистенційним вибором у філософії та кіномистецтві. Обгрунтовано логіку звернення екзистенціалізму до проблеми історичного процесу та встановлено, що у перемозі демократичних інституцій екзистенціоналістська філософія вбачає загрозу нівелювання особистості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ374.3(0)63-022.39 + Ю3(0)6-663
Шифр НБУВ: РА382532 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Віктор І. В. 
Філософсько-антропологічний аналіз ритуалів (на матеріалі української культури) / І. В. Віктор. — Б.м., 2019 — укp.

Здійснено комплексне філософсько-антропологічне дослідження ритуалів на матеріалі української культури. Уперше проведено класифікацію основних ритуалів української культури на філософських засадах, виділені філософсько-антропологічні принципи та методики таких класифікацій (психоаналіз, міфопоетика, генетичний аналіз, феноменологія). З'ясовані природні та культурні компоненти ритуалів з точки зору «учнівства через традицію». На основі моделі паралаксу надано пояснення суперечливої сутності ритуалу, сумісності традиції і глобального ринку. Показано значення міжкультурного діалогу та включення традиційного обрядового комплексу у загальні ментальні установки українців. Знайшло подальший розвиток виявлення основних символів в українській культурній картині світу, їх реалізація в ритуалах (світове дерево, земля-мати, зерно, храм, шинок, виховання). Розкрито значення традиції для сучасної української культури. Надано філософського узагальнення соціокультурному рівню «добре знайоме суспільство». На основі концепції Б. Латура доведено, що нова антропологія постмодерну визначає ритуал як актуальну дійсну цілісність. Продемонстровано, що українська традиційна культура зберігає здатність до модернізації та адаптації. Ключові слова: герменевтика, ментальність, міжкультурний діалог, національна культура, перформативний поворот, постмодернізм, ритуал, соціокультурне конструювання, суб'єкт, суспільна міфологія, традиція, філософія культури, філософська антропологія.^UThe thesis is devoted to the complex of philosophical research of rituals on the material of Ukrainian culture. The aim is to investigate the ritual in contemporary Ukrainian society, the influence on myths and rituals of mass culture and its mechanisms, philosophical and anthropological characteristics and changes of ritual in the symbolic space of Ukrainian postmodern culture.For the first time: - the classification of the basic rituals of Ukrainian culture has been carried out, the philosophical and anthropological principles of such possible classifications have been clarified (psychoanalysis, psychoanalytic anthropology, mythopoetics, genetic analysis, initiation and phenomenological theory of ritual); - the natural and cultural components of the rituals of Ukrainian culture from the point of view of «apprenticeship through tradition» (F. Vaal) have been clarified; - the concept of «parallax» has been applied to explain the compatibility of traditional cultures and the global market, mass culture; - the significance of intercultural dialogue for the modern Ukrainian culture of the beginning of the XXI century and the inclusion of traditional ceremonial complex in general mental installations of Ukrainians has been clarified. Clarified: - the concept of ritual and rite; - cultural-anthropological and philosophical-anthropological methods of rituals research in the context of «performative turn». Further development was found: - identification of the main semantic images and symbols in the Ukrainian cultural world picture, their basic realization in rituals and holidays (the center of the world, the world tree, the earth-mother, the grain-life, the temple, the tavern-tavern, the feast as meeting with the ancestors, education as involvement in a family, etc.); - disclosure of the importance of cultural heredity, traditions for the current state of Ukrainian culture, the place of ritual culture in it; - a philosophical generalization of the socio-cultural level of «well-known society», which for a long time was represented in the Ukrainian culture by an expanded family, a sociable community, and thus the Ukrainian traditional culture maintains a high adaptive potential, a capacity for modernization.In developing the typology of rites of Ukrainian culture, the following groups of rituals will play the most important role: - rituals of agrarian direction; - family rituals; - rituals of transition and ancestors (birth, death, wedding); - rituals of the center of the world and temple space; - rituals of upbringing and life trials (initiations). Tradition as a cultural heritage can effectively support itself when simultaneously perform the function of communication and divergence. Tradition is supported as abstract principles and technologies, as well as personification, while traditionally reproduced by heroism, when certain definite principles of tradition are embodied in personalities, national heroes. Stereotypes contribute to the reproduction of traditions derived from certain national cultures, and stereotypes can function as nationally marketed in a globalized world. The concept of «parallax» can explain the compatibility of traditional cultures and the global market, mass culture. The dialectical process of the development of tradition includes the disappearance or transformation of cultural-specific (ethnic) stereotypes, as well as the spread of new myths in local traditions. A number of the ideas presented in the dissertation can contribute to further advancement in the explication of fundamental philosophical concepts (tradition, archetype, power, ideology, mass culture, myth, globalism).Key words: hermeneutics, intercultural dialogue, mentality, national culture, performative turn, philosophical anthropology, philosophy of culture, postmodernism, ritual, social mythology, sociocultural design, subject, tradition.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Варшавський О.П. 
Концепція мови в онтології Мартіна Гайдеггера (історико-філософський аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / О.П. Варшавський ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2004. — 18 с. — укp.

Проаналізовано "онтологічну диференцію" Гайдеггера як апофатико-теологічний мотив мислення та з'ясовано, що сучасні спроби "подолання" метафізичного протистояння "першого сущого" наявному є або власним етапом метафізики (у завданні "демаркації" позитивізму), або прихованим наслідуванням гайдеггерівського онтологічного зразка (у понятті "розрізняння" постмодернізму). Виявлено, що в історії філософії мотивуючим актуалізацію і подальший характер інтерпретації феномена мови є саме спосіб розрізнення буття та сущого: він обгрунтовує прирівнювання мови до засобу у метафізиці та подійне ототожнення мови й буття у Гайдеггера. Виявлено суперечливу єдність основних (часово-місцевих) концептів філософування Гайдеггера "ось" (Da) і "подія" (Ereigis) та спростовано відоме протиставлення двох його варіантів, "раннього" і "пізнього". Через зіставлення чинності у понятті "четвериці" (Geviert) Гайдеггера та у візуальному аналізі сущого Арістотеля з'ясовано радикальний поворот Гайдеггера у розумінні причиновості. Доведено, що поширена у філософіях "лінгвістичного повороту" тематизація мови, яка відбувається поза опитуванням місця та часу, є не онтологічною, а декларованою спекулятивно. Здійснено інтегруючий аналіз стосовно вчення Гайдеггера про мову шляхом осмислення зв'язку мови та відповідно до суб'єкта, людини як animal rationale, буття, часу, речей, місця, внаслідок чого виведено низку онтологічних положень про підстави тотожності мови та буття, специфіку вказівного визначення сущого словом, вторинність проти слова людського воління, чуттєвості та розсудливості, необхідність перетворення мотивуючої мислення "онтологічної диференції" Гайдеггера про розрізнення буття та слова.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4НІМ)6-663.9 +
Шифр НБУВ: РА333009

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Ваховський Л.Ц. 
Філософія виховання західної цивілізації в епоху просвітництва: Автореф. дис...д-ра пед. наук: 13.00.01 / Л.Ц. Ваховський ; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2002. — 40 с. — укp.

Висвітлено особливості філософії виховання як форми педагогічного теоретизування, визначено функції філософії у структурі педагогічного знання, а також наведено класифікацію філософсько-педагогічних концепцій. На підставі нових методологічних підходів здійснено історико-педагогічний аналіз становлення та розвитку філософії виховання західної цивілізації в епоху Просвітництва. Подано педагогічну інтерпретацію філософської антропології англійських, французьких і німецьких просвітників. Розглянуто аксіологічні, методологічні та герменевтичні аспекти їх філософсько-педагогічної системи. Проведено порівняльний аналіз розвитку філософії виховання західноєвропейського Просвітництва та української філософсько-педагогічної думки XVII - XVIII ст. Розкрито значення ідей просвітників з метою розробки концептуальних засад реформування сучасної вітчизняної освіти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(0)464 + Ч30В2:Ю + Ю3(0)5-535 + Ю252:Ч30
Шифр НБУВ: РА321070 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського