Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (73)Реферативна база даних (409)Книжкові видання та компакт-диски (814)Журнали та продовжувані видання (60)
Пошуковий запит: (<.>U=Ю212$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 51
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Євтодюк А.В. 
Синергетичні засади моделювання освітніх систем: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / А.В. Євтодюк ; АПН України. Ін-т вищ. освіти. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Проаналізовано ступінь всезагальності дії синергетичних законів у відкритих, нелінійних системах різного онтологічного походження, зокрема в освітніх системах. Доведено правомірність і необхідність застосування законів під час висвітлення моделювання трансформації освітніх систем у контексті синергетичної парадигми. Акцентовано увагу на необхідності синергетичного узгодження самоорганізації та соціальної організації у разі трансформації освітніх систем як системоформуючих підсистем національної системи освіти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.1 + Ю212.83 + Ю6*32 + Ч30в08
Шифр НБУВ: РА318598 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Ємельянова Н.М. 
Західноєвропейський нігілізм: джерела, сутність, перспективи: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / Н.М. Ємельянова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004.. — 36 с. — укp.

Досліджено генезу й еволюцію західноєвропейського нігілізму. Доведено, що європейський нігілізм, грунтуючись на екзистенційній ментальності, виробляє власну метафізику, яка втілює досвід людського існування. Відтворено цілісну нігілістичну парадигму у вертикальному та горизонтальному вимірах, розкрито амбівалентну суть західноєвропейського нігілізму та виявлено його позитивний зміст. Проведено історико-філософський аналіз з позицій pro et contra, що дає змогу кваліфікувати цей світоглядний феномен не тільки як прояв волі до заперечення та деструкції, але й як здійснення волі до утвердження і творення. Запропоновано тезу, що, репрезентуючи кризову свідомість, нігілізм акцентує самоподолання як основну вимогу активної життєтворчості. На підставі компаративного аналізу зроблено висновок щодо європейського грунту вітчизняного філософування, що породив самобутній тип українського ніцшеанства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)5 + Ю3(0)6 + Ю212.63 + Ю217 +
Шифр НБУВ: РА331904

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
3.

Білоус Т.М. 
Роль ідеалізації в сучасній формальній епістемології: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.01 / Т.М. Білоус ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 18 с. — укp.

Розглянуто існуючі підходи щодо моделювання статики та динаміки переконань у сучасних формально орієнтованих напрямах аналітичної епістемології. Проаналізовано роль процедури ідеалізації у процесі утворення когнітивних структур раціонального агента пізнання. Доведено її значення як необхідної умови побудови формальних моделей, в яких на нормативному рівні визначено оптимальну поведінку раціональних агентів. Зазначено, що дані ідеалізовані моделі є предметом дослідження формальної епістемології. Встановлено відносну самостійність і науковий характер нової галузі та її тісний зв'язок з комп'ютерними дослідженнями. Доведено перспективність використання формальної епістемології у сфері комп'ютерного моделювання та теорії штучного інтелекту, які є методами її емпіричної перевірки як наукової дисципліни.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю22 в017:Ю4 + Ю212.25 + З810.4 +
Шифр НБУВ: РА334872

Рубрики:

      
4.

Баумейстер А.О. 
Першопринцип та буття в метафізиці (на матеріалі метафізики томізму): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.01 / А.О. Баумейстер ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 17 с. — укp.

Досліджено проблему обгрунтування фундаментального значення поняття першопринципу в томістській метафізиці. Приділено значну увагу розгляду основних положень метафізики у класичній філософській традиції та специфіці метафізичної методології у зв'язку з особливістю метафізичної проблематики. Визначено місце та роль метафізики як дисципліни у сучасній філософії, окреслено всезагальне проблемне коло метафізичного дискурсу та доведено провідну роль поняття першопринципу у межах окресленого кола.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.0 + Ю0в62 + Ю3(0)414-353
Шифр НБУВ: РА313702 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
5.

Богата Л. М. 
Уявлення про багатовимірне мислення, його прийоми та процедури: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.02 / Л. М. Богата ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2011. — 36 с. — укp.

Проаналізовано уявлення про багатовимірне мислення, його прийоми та процедури. Багатовимірне мислення досліджено в контексті багатовимірного підходу, що знаходиться в стадії свого формування. Багатовимірне мислення тлумачиться як практика оперування метаконцептом у гіперпросторі смислів. Концепт і метаконцепт разглянуто як основні логічні форми багатовимірного мислення. За цього метаконцепт розуміється як одномоментно актуалізована множина авторських концептів, які мають з метаконцептом одне та те ж ім'я. Гіперпростір смислів створюється гносеологічним суб'єктом, який здійснює багатовимірний мисленнєвий акт. Гіперпростір смислів постає як миттєва та водночас актуалізована множина локальних просторів смислів, у яких були створені відповідні авторські концепти. Наслідком багатовимірної мисленнєвої практики є утворення нових смислів, експікація яких здійснюється вже у локальних просторах смислів. Як основні практики та прийоми багатовимірного мислення запропоновано розглядати практику споглядання, чотири смислоопераційні процедури - смислопроявлення, смислопрояснення, смислозакріплення, смисловживання, прийом бриколажу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.24 + Ю224.0
Шифр НБУВ: РА382451 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Бокал Г.В. 
Проблема онтологічного статусу універсалій у філософії Середньовіччя: Автореф. дис. канд. філос. наук: 09.00.05 / Г.В. Бокал ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 16 с. — укp.

Досліджено проблеми онтологічного статусу універсалій у філософії високої і пізньої класики, патристики та ранньої схоластики. На основі аналізу аксіом філософського світосприйняття в онтології Античності і Середньовіччя визначено один з вірогідних шляхів історико-філософської реконструкції поглядів тогочасних мислителів стосовно проблеми загального і одиничного. Встановлено, що розподіл представників ранньої схоластики на "реалістів" і "номіналістів" є недосконалою дослідницькою настановою і має умовний характер. Визначено ключові питання, що постали у дискусії з проблем універсалій в західній філософії XI - XII ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.70 + Ю3(0)414 +
Шифр НБУВ: РА328005

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Болотіна Є.В. 
Доля як предмет філософського дискурсу (соціально-філософський аналіз феномена): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Є.В. Болотіна ; Запоріз. держ. ун-т. — Запоріжжя, 2002. — 16 с. — укp.

Проаналізовано процес становлення і розвитку поняття "доля", що відноситься до найбільш давніх філософських понять, які застосовуються соціальною філософією, філософською антропологією і філософією культури. Обгрунтування ідеї долі як інтенції екзистенційно-життєвої орієнтації людини базується на фундаментальному епістемологічному принципі єдності історичного і логічного, єдності соціальної теорії і практики. Розглянуто трансісторичний і кроскультурний феномен "доля", який визначається як екзистенційно-інформаційна форма матерії, й на особистісному рівні - як інтегральна, аксіологічна функція. Життєвий світ утворюється на перетинанні соціально-історичних умов (об'єктивної долі) й аксіологічного "Я" (екзистенційно-особистісної долі).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.73 + Ю216.2 +
Шифр НБУВ: РА321153 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Бондаренко-Брінь В.В. 
Соціальний час: моделі суб'єктивного сприйняття: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / В.В. Бондаренко-Брінь ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 23 с. — укp.

Досліджено моделі суб'єктивного сприйняття часу на матеріалі німецьких і російських соціально-філософських ідей кінця XIX - початку XX ст. Визначено загальнокультурні детермінанти розвитку уявлень про час даного хронологічного періоду, якими є: стародавній міфологічний час, аграрна циклічна та християнська лінійна темпоральні моделі. Доведено інваріантність більшості виявлених темпоральних патернів. Розглянуто унікальні та національно детерміновані моделі (концепцію чотиривимірного часу М.Гайдеггера, модель "танцівної" часової спіралі Ф.Ніцше, специфічну німецьку модель - представлення історичного часу у просторовому образі дому та деякі інші). Виявлено основні тенденції у розвитку суб'єктивних уявлень про час на початку XX ст., якими є: хвороблива відокремленість і відчуженість суб'єктивного часу індивіда від об'єктивного та інших форм іманентного часу; неоднозначність в орієнтації на певну часову перспективу; різноманіття моделей часової спрямованості; темпоральна інтенсифікація сучасного суспільства; особливе сприйняття тривалості та швидкості перебігу часу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.132 + Ю6*321 +
Шифр НБУВ: РА344593

Рубрики:
 Час 

      
9.

Букрєєва І.В. 
Унікальність культур у контексті ентелехії тотожності та відмінності: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / І.В. Букрєєва ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2002. — 19 с. — укp.

Вивчено філософсько-антропологічні характеристики культурної унікальності та її розуміння. Дослідження проведено з використанням розробленого у постмодернізмі підходу, який розглядає становлення різних культурних форм, їх розуміння як взаємодію рядів відмінностей, що не мають єдиного центру. Показано, що розгляд культурного процесу через призму ентелехії тотожності та відмінності дозволяє глибше зрозуміти культурну динаміку. Але сама ентелехія вимагає для свого розуміння вже не традиційного причинно-наслідкового підходу, а такого, що грунтується на повторюванні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.77 + Ю6*671 + Ч111.156 +
Шифр НБУВ: РА324265

Рубрики:

      
10.

Вербіцька О.І. 
Поняття гештальту в онтології: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / О.І. Вербіцька ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 18 с. — укp.

Досліджено поняття гештальту в онтологічному ракурсі й обгрунтовано засади цього поняття у філософії. З'ясовано можливості його застосування у гуманітарних дослідженнях. Визначено домінантну тенденцію до динамічного вираження буттєвих інтенцій людської свідомості гештальтом свідомості, що відповідає назрілій потребі впровадження до поняттєвого апарату філософії більш транзитивних і цілісних понять. На підставі аналізу гегелівського підходу висвітлено основні аспекти та принципи поняття "гештальт", виявлено новітні тенденції щодо застосування цього поняття у сучасній феноменологічній думці, що дало змогу розглянути теорію обгрунтування цього концепту та виявити поняття як медологічний засіб для філософських (гуманітарних) наук.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.21 + Ю212.75 + Ю212.83 +
Шифр НБУВ: РА341729

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
11.

Вороновська Л.Г. 
Свідомість і мова: філософсько-релігієзнавчий аналіз: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Л.Г. Вороновська ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Розглянуто свідомість людини в цілому, процеси формування релігійної свідомості, її взаємодії з мовою. Проаналізовано основи формування свідомості в первісних суспільствах, розкрито поняття "міф", "міфологія", "міфологічна свідомість", "міфологічний текст", а також особливості вірувань, обрядів та ритуалів, їх взаємозв'язок з мовними процесами. Зазначено, що міфологічна свідомість є грунтом для формування релігійної свідомості. Охарактеризовано складні механізми виникнення релігійної свідомості, релігійні переживання і досвід як складові релігійної свідомості. Специфіка впливів релігійного характеру пов'язана з емоційною сферою людини - монотеїзм, у порівнянні з язичництвом передбачає більш високу здатність психіки до автономної регуляції. Тут і доктрина "особистої вини, особистої відповідальності"; протиставлення людини її оточенню і долі; покарання в день Страшного суду; ідея особистого діалогу з Богом; вимогливий контроль з боку Церкви над містичним досвідом особистості й спільноти. Усе це приводило до поступового переходу від магії, табу до моральнісної саморегуляції, яка лише історично пов'язувалася із сакральними санкціями. Це означало все більшу емансипацію людини від зовнішніх стимулів, сил природи і долі, свободу у побудові своєї поведінки, індивідуалізацію, диференціацію "я".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э211 + Ю212.24 +
Шифр НБУВ: РА361485

Рубрики:

      
12.

Гнатищак Г.Т. 
Проблема комунікативного виміру буття людини у німецькій філософії XX століття: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Г.Т. Гнатищак ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2008. — 16 с. — укp.

Проаналізовано становлення проблеми людської комунікації та її подальший розвиток. Висвітлено основні положення комунікативної концепції К.Ясперса. Розглянуто філософські підходи до людської комунікації у Ю.Габермаса та К.-О.Апеля. Визначено структурні компоненти й особливості комунікативних концепцій цих мислителів. Наголошено на трансформації розуміння людської комунікації у німецькій філософії XX ст. (екзистенційний вимір комунікації у К.Ясперса та суспільних у Ю.Габермаса та К.-О.Апеля).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.21 + Ю3(4НІМ)6 +
Шифр НБУВ: РА357942

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Голошубова А.О. 
Поняття унікального в історико-культурних дослідженнях (методологічний аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.02 / А.О. Голошубова ; Південноукр. держ. пед. ун-т (м. Одеса) ім. К.Д.Ушинського. — О., 2005. — 19 с. — укp.

Досліджено проблему визначення поняття "унікальність". Здіснено спробу раціонально осмислити унікальність феноменів історико-культурного процесу, означення природи яких частіше обмежувалась інтуїтивно ясним сприйманням, базуючись на аналізі різних концепцій історико-культурного процесу, виявленні мовної прагматики поняття "унікальність", аналізі його співвідношень з поняттями, що використовуються як синоніми унікального, розгляді унікального засобами параметричної загальної теорії систем, а також у контексті феноменології. Зазначено, що результати здійсненого методологічного дослідження поняття "унікальність" дозволяють використовувати дане поняття не просто як інтуїтивне ясне, а як термін наукової мови, що має чітку понятійну визначеність.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю252:Т08 + Ю212.70 +
Шифр НБУВ: РА338953

Рубрики:

      
14.

Голуб Є.С. 
Синергетична інтерпретація сучасної інформаційної парадигми (методологічний аспект): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.09 / Є.С. Голуб ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2007. — 18 с. — укp.

Обгрунтовано обмеженість класичного інформаційного бачення світу та проведено синергетичну інтерпретацію сучасної інформаційної парадигми. Розглянуто основні етапи розвитку уявлень про інформацію. Проаналізовано різні підходи, а саме: синтаксичний (статистичну, комбінаторну, топологічну й алгоритмічну теорії), семантичний, аксіологічний, прагматичний й еволюційний. Зазначено щодо евристичного та прогностичного характеру інформаційної парадигми. Визначено інформацію як глобальний нелінійний процес взаємозв'язків і взаємодій матеріальних і духовних систем, їх форм і властивостей у мікро- та макроструктурах об'єктивного світу. Сформульовано сутнісну характеристику інформаційної парадигми, що становить світоглядну та методологічну основу сучасної картини світу. Досліджено проблеми становлення інформаційного суспільства. Розкрито основні характеристики різних типів суспільства. Обгрунтовано, що соціальна інформація на сучасному етапі є потужним ресурсом виробництва, стратегічним товаром і способом рішення глобальних проблем людства. Значну увагу приділено новітнім інформаційним технологіям: нанотехнологіям та нейротехнологіям. Розкрито їх роль у становленні глобального інформаційного середовища та вплив на вдоконалювання всіх сфер суспільного життя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.11 + Ю252:З811 + З811.0 +
Шифр НБУВ: РА348689

Рубрики:

      
15.

Донченко О.П. 
Свобода як категорія права: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.12 / О.П. Донченко ; Одес. нац. юрид. акад. — О., 2010. — 18 с. — укp.

Проведено комплексний філософсько-правовий аналіз свободи як категорії права у контексті її розуміння як форми творчої самореалізації особистості. Розкрито сутність поняття свободи як філософської категорії. Простежено розвиток ідеї свободи в історії вчень про право, проаналізовано основні підходи, теорії та доктрини до вивчення співвідношення понять "свобода" та "право". Розкрито особливості розуміння свободи у сучасних західних правових концепціях. Виділено загальнотеоретичні характеристики свободи як категорії права. Розкрито онтолого-аксіологічний зміст категорії свободи у праві. Проаналізовано гносеолого-методологічні функції категорії свободи у праві. Узагальнено філософсько-правові особливості використання категорії свободи у праві України, зокрема, конституційному, цивільному та кримінальному. Досліджено антиномічну пару протилежностей "свобода - несвобода", запропоновано визначення порушення права як форми несвободи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002.9 + Ю212.73 +
Шифр НБУВ: РА369905 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Журавльова Т.В. 
Час як феномен людської життєдіяльності: Автореф. дис. канд. філософ. наук: 09.00.04 / Т.В. Журавльова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 19 с. — укp.

Виявлено роль і місце філософсько-антропологічного осмислення феномену часу в життєдіяльності людини у сучасній філософській думці. Розглянуто філософсько-антропологічні аспекти часу на фоні трансцендентально-антропологічної традиції філософування, яка бере час у межах суб'єктивного переживання (Августин, Дільтей, Гусерль) й обмежує фактичність кінцевого людського існування (Гайдегер). Окреслено принципову недостатність трансцендентально-антропологічної версії тлумачення часу, яка ігнорує "фактичність" реальної людської життєдіяльності і обмежується лише апріорними формами самоконституювання суб'єкта (особистості). Виявлено принципову еврастичну роль тих вимірів темпоральності, які пов'язані з протіканням життєдіяльності (тривалість, необоротність, ритміка). З'ясовано значення темпоральності та об'єктивованих параметрів часу для філософсько-антропологічного осмислення часу. Аргументовано думку про необхідність залучення соціальних та інтерсуб'єктивних моментів діяльності для аналізу процесу конституювання особистості. Виявлено персональне значення особистості та її переживань для темпорування традиції, значення дії як події, що і визначає історичність людського існування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.132 + Ю216.2 +
Шифр НБУВ: РА327877

Рубрики:
 Час 

      
17.

Зіборова Д.А. 
Антропологія та поетика тривалості у контексті філософії іншого: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / Д.А. Зіборова ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2009. — 18 с. — укp.

На підставі концепцій суб'єктивної темпоральності виділено три антропологічні моделі співвідношення часу та суб'єктивності, які виходять за межі спільного бачення внутрішнього часу як тривалості й утворюють разом смисловий простір атропології тривалості. Показано, що дані моделі характеризуються акцентом на певному модусі часу, а саме: минулого, теперішнього або майбутнього, що зумовлює антропологічні характеристики. Модель "антропології пам'яті" експлікується на матеріалі філософії тривалості А. Бергсона, модель "антропології діалогу" грунтується на діалогічній філософії (М. Бубера, Ф. Розенцвейга, О. Розенштока-Хюссі, Ф. Ебнера), а модель "антропології Іншого" реконструйовано на підставі філософії Е. Левінаса. Досліджено трансформацію антропологічних характеристик у даних моделях тривалості. Увагу приділено аспекту інтерсуб'єктивності, виявлено його зв'язок зі сприйняттям тривалості та розглянуто як основний чинник процесу суб'єктивації. Запропоновано виділення антропологічних моделей тривалості як можливої методології аналізу сучасного стану філософської антропології. Проаналізовано поетику антропології тривалості як зміну мови, методів і умов побудови філософського та літературного тексту, зумовлену зміною парадигм теморальної антропології. На підставі аналізу поетики показано, що процес вкорінення у культурі антропологічних настанов відбувається як зміна мови висловлювання, спричинена трансформацією уявлення про суб'єктивну темпоральність.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.2 + Ю212.132 + Ю223.32 +
Шифр НБУВ: РА363784

Рубрики:
 Час 

      
18.

Завгородній Ю.Ю. 
Ідея сакрального центру в культурі Київської Русі: ХІ ст. - перша третина ХІІІ ст. (до характеристики просторово-часових уявлень): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Ю.Ю. Завгородній ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Розглянуто структуру просторово-часових уявлень давньоруського хронотопу. Визначено місце сакрального центру в системі просторово-часових уявлень давньоруської культури. Конкретизовано розуміння сакрального центру представниками книжної культури давньої Русі на прикладі уявлення про земний рай, Єрусалим - виокремлених смислових топосів зовнішнього просторового виміру. Проаналізовано генезу уявлень про сакральний центр книжної культури Давньої Русі на прикладі розуміння Києва - виокремленого смислового топосу внутрішнього виміру. Висвітлено особливості давньоруського паломництва, яке є своєрідним кроскультурним екзистенційним способом створення сприятливих умов для спілкування людини зі священним і змінює її релігійно-моральний статус. Показано можливість осмилювати актуальні проблеми сучасного українського суспільства та культури з залученням спадщини середньовічної вітчизняної думки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4Укр)414 + Ю212.13 + Э372.27-341.4
Шифр НБУВ: РА320115 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
19.

Зайцева С.Л. 
Онтологічний зміст концепту "енергейність мови": Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / С.Л. Зайцева ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 18 с. — укp.

Здійснено інтегральний аналіз онтологічного виміру мови в її енергійному аспекті. Досліджено розвиток напрямків енергійної традиції філосовування. Проаналізовано основні поняття енергійного дискурсу (на прикладі православного ісихазму) та поняття, розвинені в онтологічних теоріях мови. Це дозволяє розкрити спорідненість і відмінності між природою зусиль людини як суб'єкта містичного досвіду та природою зусиль мовного розуміння. У енергійному вимірі висвітлено аспект реалізації сутнісних сил і здатностей людини, її найглибинніших потенцій. Зазначено, що герменевтичне поняття передрозуміння виявляє риси енергейного феномену та може бути пояснено у категоріях енергійного дискурсу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.24 + Ю224.21 + Ш100.0 +
Шифр НБУВ: РА341270

Рубрики:

      
20.

Зарапін О.В. 
Герменевтична феноменологія вчинку як апріорі морального пізнання: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / О.В. Зарапін ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2003. — 19 с. — укp.

Уперше у межах етичної рефлексії (я повинен) реконструйовано в формі категоріальної моделі установку феноменологічного споглядання, що виходить за межі як екзистенціального (я існую), так і трансценденталістського (я мислю) тлумачення характеру людської присутності в світі. Показано, що виявлене в модальності належного поняття сутності дозволяє подолати традиційну в феноменології жорстку альтернативу "сутність - існування". Доведено, що такий підхід розкриває феноменологічну установку як сферу морального відношення існування людини до розумоосяжного змісту, що належить самому світові. На базі реконструкції основоположних принципів "філософії вчинку" (П.Я.Чаадаєв, М.М.Бахтін, М.К.Мамардашвілі) одержано значно нове трактування положення про вчинок як форму усвідомлення належного. Установлено, що його аналіз виражає послідовний зв'язок феноменів: самозречення - страждання - надія. За допомогою поняття "кінестезис" розкрито категоріальну структуру етичного відношення сутності до існування. Зазначено, що поняттю даної структури відповідає принцип людської "співучасті" в бутті, в межах якого ситуація етичної присутності в світі виявляє сутнісні засади самого світу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.78 + Ю251.518.6 +
Шифр НБУВ: РА325382

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського