Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (240)Реферативна база даних (2347)Книжкові видання та компакт-диски (2323)Журнали та продовжувані видання (3750)
Пошуковий запит: (<.>U=О33$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 132
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія: Транспорт   
1.

Ягхі Кхаліл Абдельхамід Ахмед 
Автоматизована система управління експлуатацією складних регенеруючих технічних систем: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Ягхі Кхаліл Абдельхамід Ахмед ; Одес. держ. політехн. ун-т. — О., 2001. — 19 с.: рис. — укp.

Розроблено архітектуру та методику навчання нейронної надмережі прогнозування розвитку життєвого циклу спільноти складних регенеруючих технічних систем (СРТС). Апробовано автоматизовану систему управління експлуатацією автотранспортних засобів на базі нейронної моделі прогнозування ушкоджень. Наведено методики, алгоритми та програми для підвищення репрезентативності початкової інформації про життєдіяльність спільноти СРТС шляхом зменшення розмірності чинникового простору з метою виділення переважаючих техніко-організаційних чинників таких систем, перетворення їх на добірку адекватних виборок для навчання нейронної надмережі. Запропоновано методику, алгоритм і програми для визначення належності окремої СРТС після генерації до відповідної ресурсної ітерації життєвого циклу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-08-6
Шифр НБУВ: РА314146 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
2.

Соловйов В. М. 
Адаптація зовнішніх характеристик гідротрансформатора з доцентровою турбіною до вимог транспортного засобу шляхом зміни лопатки колеса реактора: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.05.17 / В. М. Соловйов ; "Харківський політехнічний ін-т", національний технічний університет. — Х., 2009. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.255.01-01
Шифр НБУВ: РА369865 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
3.

Міронова В. Л. 
Адаптивна інтелектуалізація інформаційно-аналітичної технології з безпеки руху високошвидкісних транспортних засобів: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.13.06 / В. Л. Міронова ; МОНМС України, Нац. трансп. ун-т. — К., 2011. — 20 с.: рис., табл. — укp.

Вперше розроблено єдину інформаційну модель інформаційно-аналітичної технології з безпеки руху високошвидкісних транспортних засобів (ВТЗ), яка, на відміну від існуючих, відрізняється системно-онтологічним відображенням цілісності складних динамічних систем, елементи яких активно впливають на рівень безпеки руху ВТЗ на шляхах транспортно-дорожнього комплексу України. Вперше розроблено методику побудови інформаційно-аналітичного забезпечення, яка відрізняється від існуючих додатковими засобами адаптивної інтеграції базових інформаційних технологій інтелектуальних агентів транспортної системи, що підвищують рівень безпеки руху. Удосконалено методологію адаптивної інтелектуалізації мультиагентного діалогу шляхом побудови спеціалізованого ядра інформативно-аналітичної технології, що за умов невизначеності у поточній ситуації за допомогою служби обміну координаційними повідомленнями у розподіленій інтегрованій системі дозволяє інтелектуальним агентам системи приймати участь у корпоративному розв'язку конфліктних задач з оперативного підвищення рівня безпеки руху ВТЗ.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-082.03 + О375
Шифр НБУВ: РА384158 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
4.

Руденко Л.В. 
Алгоритмічні та імітаційні моделі автоматизованого виробництва в автомобілебудуванні: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Л.В. Руденко ; Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є.Жуковського "Харк. авіац. ін-т". — Х., 2001. — 19 с. — укp.

Розглянуто автоматизовані виробничі процеси в автомобілебудуванні, а також досліджено аналітичні та імітаційні моделі виробничих систем. Зроблено висновок про необхідність розробки нового класу методів і моделей, що базуються на системному уявленні, просторово-часовому та імітаційному моделюванні об'єкта дослідження. Виконано формалізацію й алгоритмізацію технологічних процесів, проведено імітаційне моделювання виробничих систем різного характеру. Запропоновано методики для розв'язання задач автоматизації, модернізації та реконструкції виробництва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-06-6
Шифр НБУВ: РА316149 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
5.

Дудніков О.М. 
Аналіз та підвищення безпеки дорожнього руху на основі енергетичних характеристик транспортного потоку: Автореф. дис. канд. техн. наук: 05.22.01 / О.М. Дудніков ; Нац. транспортний ун-т. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Розроблено новий метод аналізу та підвищення безпеки дорожнього руху на основі енергетичних характеристик руху транспортного потоку. Розкрито суть поняття "небезпека дорожнього руху", на основі якого сформульовано поняття "абсолютної, загальної й місцевої" небезпек руху одиночного транспортного засобу та транспортного потоку, для яких виведено відповідно миттєву, просторову та часову енергетичні характеристики, що об'єктивно зв'язують показники руху транспортного потоку з показниками аварійності. Виведено математичний зв'язок між параметрами рівномірності руху транспортних засобів у потоці, між коефіцієнтом безпеки і шумом прискорення. Запропоновано новий спосіб щодо визначення поточних значень миттєвої, просторової та часової енергетичних характеристик у певному перетині реального транспортного потоку, що дозволить контролювати рівень безпеки дорожнього руху та якісно на нього впливати. Метод експериментально перевірено, результати дають підстави застосовувати його для точних розрахунків. Наведено практичні рекомендації щодо підвищення безпеки дорожнього руху на основі запропонованих характеристик.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-082.03 +
Шифр НБУВ: РА327940

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
6.

Красюк О. М. 
Вдосконалення електронно-пневматичної гальмівної системи автотранспортних засобів: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / О. М. Красюк ; Харк. нац. автомоб.-дор. ун-т. — Х., 2011. — 20 с.: табл., рис. — укp.

Досліджено та розглянуто спосіб одержання слідкувальної дії в електронно-пневматичній гальмівній системі, принцип дії якого полягає у використанні пропорційного модулятора замість релейного. Розроблено математичні моделі пропорційного модулятора, створеного на базі крокового електродвигуна, й електропневматичного гальмівного приводу з пропорційним модулятором, а також вихідні параметри електропневматичного гальмівного приводу з пропорційним модулятором.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.73
Шифр НБУВ: РА385372 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
7.

Михалевич М.Г. 
Вдосконалення електропневматичних апаратів гальмівного приводу автотранспортних засобів: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / М.Г. Михалевич ; Харк. нац. автомоб.-дорож. ун-т. — Х., 2009. — 21 с. — укp.

Метою дослідження є вдосконалення процесу гальмування електропневматичним гальмівним приводом (ЕПГП), розробка математичної моделі, що дозволяє сумісно розв'язувати рівняння електро- та газової динаміки. Математична модель на основі методу із зосередженими параметрами, запропонованого О.В.Герц, була адаптована автором для розрахунків релейного ЕПГП. Всебічно досліджено роботу контура ЕПГП та каскаду посилення модулятора тиску. Удосконалено методику визначення відповідності модулятора транспортному засобу. Узагальнено та уточнено вимоги до статичної характеристики в частині зведення вимоги забезпечення бортової нерівномірності гальмівних сил згідно з правилами ЄЕК ООН. Запропоновано та реалізовано вдосконалення в конструкції модулятора тиску та в алгоритмі керування контуром ЕПГП.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.730.6 +
Шифр НБУВ: РА368270

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
8.

Білецький В.О. 
Вдосконалення методики і технічних засобів діагностування гальмівних систем автомобілів: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.20 / В.О. Білецький ; Нац. трансп. ун-т. — К., 2003. — 19 с.: рис. — укp.

Зазначено, що результати діагностування гальмівної системи, одержані з застосуванням різних методик або для різних станів завантаження транспортного засобу, можуть відрізнятися для одного та того ж транспортного засобу. Запропоновано методику діагностування гальмівної системи, яка базується на прогнозуванні показників ефективності гальмування для умов стендових і дорожніх випробувань автомобіля повної маси, виходячи з результатів його випробувань на стенді у спорядженому стані. Для прогнозування параметрів ефективності гальмування, характерних для умов дорожніх випробувань, застосовано математичну модель процесу гальмування двовісного транспортного засобу з гідравлічним приводом гальм. Як вхідні рівняння для цієї моделі застосовано характеристики гальмівної системи, визначені у процесі випробувань автомобіля на стенді. Для цього розроблено методику автоматичного визначення характеристик з урахуванням їх нелінійності, обумовленої конструктивними та експлуатаційними чинниками та програмне забезпечення, яке реалізує цю методику. Розроблено гальмівний стенд та пристрій вимірювання приводного зусилля на педалі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.73 + О33-082.051 +
Шифр НБУВ: РА325933

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
9.

Крамський О.В. 
Вдосконалення методів розрахунку динаміки пневмоапаратів та пневматичного гальмівного приводу автотранспортних засобів: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / О.В. Крамський ; Харк. нац. автомоб.-дорож. ун-т. — Х., 2006. — 20 с. — укp.

Удосконалено метод розрахунку перехідних процесів у пневматичному гальмівному приводі автомобіля. Розроблено метод розрахунку характеристик витрат повітря пневмоапаратів для подальшого використання у процесі проектування приводу. Створено концепцію, узагальнену для класу пневматичних систем гальмівного приводу автотранспортних засобів, що розвиває ідеї формування системного підходу щодо проектування гальмівних систем автомобіля. Запропоновано метод для визначення витратних характеристик пневмоапаратів на базі тривимірного моделювання стаціонарного та нестаціонарного перебігу стисненого повітря. Розроблено математичні моделі типових вузлів з окремих гілок пневматичного гальмівного приводу. Одержано математичні моделі динаміки зміни тиску в апаратах електропневматичного приводу. Наведено рекомендації щодо декомпозиції схем приводів для розрахунку у межах існуючих і нових методів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.730.1 +
Шифр НБУВ: РА348217

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
10.

Сметана С.О. 
Вдосконалення методу визначення раціонального режиму профілактичного обслуговування транспортних засобів застосуванням моніторингу витрати палива: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.20 / С.О. Сметана ; Харк. нац. автомоб.-дор. ун-т. — Х., 2002. — 20 с. — укp.

Розроблено методику вибору раціональної періодичності профілактичного обслуговування транспортних засобів та локального прогнозування моменту постановки транспортних засобів на певний вид профілактичного обслуговування. З метою практичної реалізації моніторингу витрати палива розроблено апаратно-програмний комплекс: "Пристрій контролю залишку палива", програмне забезпечення "Моніторинг" та три варіанти реалізації системи моніторингу. За результатами експериментальних досліджень встановлено, що показник фактичної витрати палива враховує вплив більшого числа експлуатаційних чинників, і є більш інформативним; організація обслуговування з періодичністю, встановленою у літрах витраченого палива, у порівнянні з пробігом дозволяє знизити сумарні питомі витрати на 6,31 % за контрольний період.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-082-320.7
Шифр НБУВ: РА317310 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
11.

Яворський Я.П. 
Вдосконалення методу теплового розрахунку автомобільних дискових гальм при тривалих гальмуваннях на основі комп'ютерного моделювання: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / Я.П. Яворський ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2004. — 20 с.: рис. — укp.

Удосконалено метод теплового розрахунку дискових гальмових механізмів автомобільних коліс за тривалих режимів роботи. Розроблено теплову модель дискового гальма, яка відзначається значною інформаційною продуктивністю. Адекватність створеної моделі підтверджено результами аналітичного розв'язку теплової задачі у випадку екстреного гальмування та стендових випробувань II для тривалого гальмування. За допомогою методу математичного моделювання досліджено вплив різних чинників на температурний режим і тепловий баланс дискових гальм. На базі даного методу та методу планування експерименту одержано регресійну формулу для теплового розрахунку дискових гальм автотранспортних засобів під час випробувань II.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.730.1 +
Шифр НБУВ: РА330313

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
12.

Шилов А.І. 
Вдосконалення процеса керування пневматичною підвіскою автотранспортних засобів: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / А.І. Шилов ; Харк. нац. автомоб.-дорож. ун-т. — Х., 2002. — 20 с. — укp.

Запропоновано уточнену математичну модель пневматичної підвіски, яка дозволяє враховувати теплообмін стиснутого повітря з навколишнім середовищем через стінки пружного елемента, відриви колеса від дороги й удари в буфер стиску та відбою. На підставі аналізу коливань підресореної та непідресореної мас за допомогою розробленої моделі визначено основні критерії керування підвіскою. Для механічної системи керування запропоновано методику визначення раціональної площі прохідних перетинів регулятора рівня підлоги залежно від кута повороту його важеля.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.64
Шифр НБУВ: РА321091

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
13.

Кирчатий В.І. 
Вдосконалення процесу регулювання гальмівних сил на автотранспортних засобах категорії Мsub3/sub: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / В.І. Кирчатий ; Харк. держ. автомоб.-дор. техн. ун-т. — Х., 2001. — 18 с. — укp.

Експериментально доведено високу ефективність розроблених метаматичних моделей.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-042.73-05
Шифр НБУВ: РА313052 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
14.

Дячук М.В. 
Вдосконалення розрахункових методів оцінки параметрів вібронавантаженності несучих систем автомобіля: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.02 / М.В. Дячук ; Харк. нац. автомоб.-дорож. ун-т. — Х., 2005. — 20 с.: рис. — укp.

Розроблено методи, алгоритми, динамічні моделі автомобіля для елементів системи дорога - шина - несуча система. Створено аналітичну методику прогнозування випадкових напружень у лонжеронах кінцевої жорсткості рами вантажного довгобазного автомобіля з використанням методів спектральної теорії підресорювання транспортних засобів і методів будівельної механіки. Удосконалено методику числового моделювання стохастичних дорожніх збурювань (дорожнього мікропрофілю) на базі швидкого перетворювання Фур'є з необхідним ступенем точності за інтервалами та коінтервалами Найквіста. Підвищено точність розрахунків ланцюгових моделей підвісок автомобільних транспортних засобів шляхом розробки нелінійної математичної моделі шини на підставі її гістерезисної характеристики. Проаналізовано роботу несучої системи на підставі даних статистичного оцінювання показників вібронавантаженості моделей автомобіля КрАЗ-6510. Виконано порівняння результатів розрахунків показників вібраційної навантаженості плоских і просторових моделей. Доведено вплив кінцевої жорсткості рами довгобазного вантажного автомобіля на розрахункові показники плавності ходу в діапазоні, що перевищує інженерну точність.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О335.4-028.4 +
Шифр НБУВ: РА339463

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
15.

Глінчук В.М. 
Вибір та обгрунтування типу та складу причіпних ланок триланкових автопоїздів: автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.22.02 / В.М. Глінчук ; Нац. транспорт. ун-т. — Рівне, 2010. — 20 с. — укp.

Розв'язано задачу з вибору та обгрунтування типу та складу причіпних ланок щодо забезпечення показників маневреності та стійкості руху триланкових автопоїздів (ТЛА) різних компонувальних схем. Розроблено узагальнену математичну модель динаміки керованого руху ТЛА. Зазначено, що за показниками маневреності ТЛА типу "B-Double" поступається триланковому сідельно-причіпному автопоїзду; за показниками стійкості у різних режимах руху - кращий у порівнянні з автопоїздами других компонувальних схем.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О335.47-014 +
Шифр НБУВ: РА370316 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
16.

Ліньков О.Ю. 
Вибір та обгрунтування параметрів сумішоутворення та згоряння в швидкохідному дизелі, який працює на альтернативному паливі: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.05.03 / О.Ю. Ліньков ; Нац. техн. ун-т "Харк. політехн. ін-т". — Х., 2004. — 19 с. — укp.

Вперше експериментальним шляхом одержано інтегральні та диференційні криві розподілу краплин альтернативних палив рослинного походження під час розпилювання. Виявлено характерні відмінності протікання процесів сумішоутворення та згоряння у швидкохідному дизелі, який працює на альтернативних паливах рослинного походження. Уточнено математичну модель даних процесів, що враховує особливості роботи дизеля на альтернативних паливах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О354-012 + О33-082-325 +
Шифр НБУВ: РА330000

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
17.

Енглезі О.А. 
Вибір та обгрунтування системи управління причіпними ланками триланкового сідельно-причіпного автопоїзда: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / О.А. Енглезі ; Нац. транспорт. ун-т. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Обгрунтовано вибір системи управління причіпними ланками триланкового сідельно-причіпного автопоїзда (ТСПА) для забезпечення необхідних показників маневреності та стійкості руху - зміщення траєкторії ведених ланок щодо траєкторії тягача, зовнішній і внутрішній габаритності радіусу повороту, габаритної смуги руху, критичної швидкісті прямо- та криволінійного руху, швидкостї появи коливальної нестійкості автопоїзда. Розроблено математичну модель ТСПА з подвійним приводом керування на передню вісь напівпричепа (з системою керування кутами складання ланок автопоїзда), за допомогою якої розглянуті дві принципово можливі схеми ТСПА - з керованим причепом і некерованим напівпричепом. Визначено сфери застосування даних поїздів. Наведені результати експериментальних досліджень триланкового автопоїзда підтвердили адекватність даної кінематичної та динамічної моделі автопоїзда.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О335.47-014
Шифр НБУВ: РА372321 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
18.

Кужель В.П. 
Визначення дальності видимості дорожніх об'єктів в темну пору при експертизі ДТП: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.20 / В.П. Кужель ; Харк. нац. автомоб.-дорож. ун-т. — Х., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему визначення дальності видимості дорожніх об'єктів у світлі автомобільних фар з метою покращання експертиз дорожньо-транспортних пригод (ДТП), які сталися у темну пору доби за умов неточності вихідних даних, шляхом розробки математичної моделі на підставі теорії нечітких множин. Визначено задачі автотехнічної експертизи під час проведення аналізу механізму ДТП, що дозволило виявити недоліки існуючої експертної методики. За результатами теоретичних і експериментальних досліджень удосконалено методику визначення дальності видимості об'єктів на дорозі з урахуванням комплексного взаємозв'язку певних факторів впливу, а саме: прозорості атмосфери, розташування перешкоди на дорозі відносно осі руху автомобіля, коефіцієнта засліплення, рівня завантаження автомобіля, освітленості дороги, тривалості роботи водія з кермом, контрасту розрізнення об'єкта з фоном, гостроти зору водія, навіть за умов неточності почтакових даних, занесених у протоколи ДТП.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-082.03 + Х893.9(4УКР)413.91 +
Шифр НБУВ: РА361718

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Транспорт   
19.

Матіко Ф.Д. 
Вимірювання витрати та кількості стисненого природного газу на газонаповнювальних станціях: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.11.01 / Ф.Д. Матіко ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2001. — 19 с. — укp.

Розроблено теоретичні засади побудови системи вимірювання витрати та кількості (об'єму) природного газу під час наповнення балонів автомобілів на газонаповнювальних станціях. Запропоновано та реалізовано новий спосіб розширення діапазону вимірювання витрати за умови забезпечення заданої похибки її вимірювання. Розроблено нові методи розрахунку коефіцієнта стискуваності, показника адіабати, в'язкості природного газу, які дозволяють проводити розрахунки фізичних властивостей природного газу за умов автомобільних газонаповнювальних компресорних станцій. Запропоновано систему автоматизованого проектування витратомірів змінного перепаду тиску зі спеціальними пристроями звуження потоку на підставі використання отриманих методів розрахунку фізичних властивостей природного газу. Розроблено схему та конструкцію витратомірного вузла для вимірювання витрати природного газу за високих тисків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-082.057-5
Шифр НБУВ: РА315841 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Транспорт   
20.

Шавурський Ю. О. 
Високоточний термоанемометричний витратомір біологічного палива з цифровою обробкою вимірювальної інформації: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.11.01 / Ю. О. Шавурський ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т". — К., 2011. — 20 с.: рис., табл. — укp.

Обгрунтовано доцільність розробки та дослідження нового автоматизованого термоанемометричного витратоміру (ТАВ) біопалива більшої точності та швидкості, а також більш широких функціональних можливостей у порівнянні з відомими. Розроблено новий високоточний ТАВ біопалива з цифровою обробкою вимірювальної інформації. Наведено нову математичну модель ТАВ та одержано аналітичні вирази для розрахунків його основних похибок. Запропоновано методи автоматизованого вимірювання витрат біологічного палива новим ТАВ та використання штучних нейронних мереж для корекції динамічних похибок цього ТАВ. Вперше проведено моделювання й аналіз температурного поля у потоці біопалива, що проходить через витратомір, та розроблено відповідні рекомендації щодо збільшення точності приладу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: О33-048.755
Шифр НБУВ: РА381391 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського