Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (1)Реферативна база даних (97)Книжкові видання та компакт-диски (156)
Пошуковий запит: (<.>U=Ч421.358$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 24
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Сечейко О.В. 
Психологічні детермінанти сексуальної поведінки підлітків: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / О.В. Сечейко ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. — К., 2000. — 21 с. — укp.

Проаналізовано взаємозв'язок між індивідуально-психологічними властивостями особистості та сексуальною поведінкою у підлітковому віці. Встановлено суттєвий вплив психодинамічних (природозумовлених, сталих) властивостей особистості підлітків на форми їх сексуальної поведінки. Показано статеві відмінності взаємозв'язку індивідуально-психологічних властивостей з певними формами сексуальної поведінки. Розроблено дві анкети, за допомогою яких з'ясовано особливості сприйняття підлітками інформації інтимного змісту, їх ставлення до сексуальних проблем та статевого виховання. Наведено рекомендації щодо вдосконалення змісту статевого виховання підлітків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.402.2-73 + Ю983.73 + Ч421.358
Шифр НБУВ: РА310068 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Денисенко А.О. 
Психологічна готовність старших підлітків та юнацтва до подружніх взаємовідносин: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / А.О. Денисенко ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського (м.Одеса). — О., 2003. — 17 с. — укp.

Вивчено особливості прояву психологічної готовності старших підлітків та юнацтва до подружніх взаємовідносин. Уперше на підставі результатів теоретико-експериментальних досліджень визначено поняття психологічної готовності до подружніх взаємовідносин як відносно стійкий стан особистості, що характеризує певну систему соціальних установок, сімейних цінностей, орієнтованих на позитивні подружні взаємовідносини. З'ясовано види психологічної готовності до подружніх взаємовідносин та їх провідні детермінанти. Установлено, що рівень психологічної готовності представлений неоднозначно: у дівчат він вищий, ніж у юнаків. Розкрито вираженість індивідуальних проявів і провідних факторів, що обумовлюють психологічну готовність старших підлітків та юнацтва залежно від життєвого досвіду, віку та статевих властивостей. Розроблено й апробовано систему цілеспрямованого формування психологічної готовності старших підлітків до подружніх взаємовідносин. Конкретизовано доцільність впровадження альтернативних моделей психологічної підтримки юнакам і дівчатам старшого підліткового та юнацького віку шляхом використання новітніх виховних технологій.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.723.02 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА328240

Рубрики:

      
3.

Демидова Т.А. 
Особливості формування уявлень про майбутню сім'ю у старшокласників: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Т.А. Демидова ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2003. — 20 с.: рис. — укp.

Поглиблено поняття "уявлення про сім'ю". Обгрунтовано процес статево-рольової ідентифікації як основного механізму формування уявлень старшокласників про майбутню сім'ю. Визначено структуру (когнітивний, емоційно-оцінний і поведінковий компоненти) уявлень про сім'ю, виявлено критерії (знання функцій сім'ї, ідентифікація родини з майбутньою сім'єю, ідентифікаційна поведінка, способи вирішення конфліктів у сімейних ситуаціях), показники (зміна семантичних просторів), рівні знань (недостатній, задовільний, достатній) та ідентифікації уявлень (низького, середнього, високого) старшокласників про майбутню сім'ю. Розроблено та науково обгрунтовано програму активного цілеспрямованого соціально-психологічного навчання, яка сприяє послабленню статево-рольової ідентифікації в родині та розширенню компонентів уявлень про майбутню сім'ю.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю956-99 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА323713

Рубрики:

      
4.

Бутузова Л.П. 
Психологічні особливості особистісних ставлень підлітків до небезпеки ураження ВІЛ статевим шляхом: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Л.П. Бутузова ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського (м.Одеса). — О., 2004. — 20 с. — укp.

Розкрито зміст поняття "особистісне ставлення до небезпеки", розкрито концептуальні уявлення, що дають змогу зрозуміти механізми та особливості формування різних ставлень до загрози ураження ВІЛ. Показано, що особистісне ставлення до небезпеки ураження ВІЛ можна розглядати на рівні емоційного сприйняття загрози. Створено методику, що дає змогу його вивчати та диференціювати (безумовно тривожне, відносно занепокоєне та достатньо байдуже). За результатами психодіагностичного дослідження встановлено, що ставлення до загрози ВІЛ пов'язано з комплексом особистісних, поведінкових та когнітивних характеристик підлітків різного віку та статі, на підставі визначення яких можна підвищити ефективність корекції неадекватних проявів ставлення до цієї небезпеки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.723.02 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА329510

Рубрики:

      
5.

Мачуська І.М. 
Формування культури міжособистісного спілкування старшокласників у їх підготовці до сімейного життя: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / І.М. Мачуська ; Ін-т проблем виховання АПН України. — К., 2004. — 19 с. — укp.

Уточнено зміст поняття "культура міжособистісного спілкування" в аспекті підготовки старшокласників до сімейного життя, визначено структурні компоненти, рівні, критерії, показники сформованості та педагогічні умови її ефективного розвитку. Доведено необхідність впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітньої школи факультативного курсу "Культура міжособистісного спілкування в сім'ї" для учнів старших класів, зміст якого грунтується на засадах гуманізації взаємовідносин між юнаками та дівчатами та засвоєнні загальноприйнятих правил культури та спілкування. Обгрунтовано доцільність використання активних методів виховання, спрямованих на розвиток необхідних умінь і навичок організації та реалізації міжособистісного спілкування у процесі підготовки до сімейного життя. Встановлено необхідність поєднання навчально-виховної роботи школи з належним впливом сім'ї як суттєвої умови забезпечення ефективного розвитку культури міжособистісного спілкування старшокласників.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.43 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА332784

Рубрики:

      
6.

Афанасьєва Н.Є. 
Установки статевої взаємодії у кримінальному та нормативному середовищі неповнолітніх: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.06 / Н.Є. Афанасьєва ; Нац. ун-т внутр. справ. — Х., 2004. — 18 с. — укp.

Розглянуто особливості формування установок статевої взаємодії у правопорушників, що скоїли злочин проти статевої свободи та недоторканості особистості, та у правослухняних неповнолітніх. На підставі одержаних даних обгрунтовано необхідність цілеспрямованого формування установок статевої взаємодії та створення державної програми статевого виховання дітей та підлітків. Запропоновано методичні рекомендації щодо розробки програм, спрямованих на розвиток нормативних установок статевої взаємодії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю956-993 + Ю947.1-734 + С5*423.2*344 + С5*423.121*368 + Ч421.358
Шифр НБУВ: РА330543

Рубрики:

      
Категорія: Біологічні науки   
7.

Рибалка О.Я. 
Формування готовності студентів біологічних факультетів до виховання у підлітків культури міжстатевих стосунків: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / О.Я. Рибалка ; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 2005. — 22 с. — укp.

Розкрито зміст поняття "культура міжстатевих стосунків" та проаналізовано проблеми виховання цієї культури у підлітків. На підставі вивчення праць вітчизняних учених з'ясовано традиційні шляхи вирішення цієї проблеми, а також сучасні підходи до статевого виховання підлітків. Розглянуто готовність учителя біології до виховання у підлітків даної культури як значущої складової статевого виховання. Визначено структуру, показники, компоненти та рівні зазначеної готовності. Розроблено методику її формування у студентів біологічних факультетів з використанням системного підходу, інтегративною частиною якого є спецкурс "Виховання у підлітків культури міжстатевих стосунків".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Е.р(4УКР)3-22 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА335144

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
8.

Корчова Г.Л. 
Соціально-педагогічні умови профілактики статевих девіацій старшокласників: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / Г.Л. Корчова ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2006. — 18 с. — укp.

Розглянуто актуальну проблему профілактики статевих девіацій старшокласників та формування сексуальної культури. Вперше з'ясовано зміст та соціально-педагогічну сутність поняття та теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено структурно-логічну модель профілактики статевих девіацій та структурно-функціональну модель формування сексуальної культури, її критерії, показники та рівні сформованності у старшокласників. З'ясовано соціально-педагогічні умови, зміст, форми і методи профілактики статевих девіацій учнів старших класів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 + Р128.94-34 +
Шифр НБУВ: РА342981

Рубрики:

      
9.

Вихор С.Т. 
Гендерне виховання учнів старшого підліткового та раннього юнацького віку: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / С.Т. Вихор ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2006. — 20 с. — укp.

Представлено результати теоретичного та експериментального вивчення процесу гендерного виховання учнів старшого підліткового та раннього юнацького віку. Розширено та уточнено зміст понять "гендерне виховання" та "гендерна вихованість", визначено взаємозв'язок і взаємозалежність категорій гендерний та статеворольовий. Обгрунтовано критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий) та рівні гендерної вихованості (достатній, середній, низький). Уточнено сутність і принципи гендерного виховання, систематизовано його фактори та конкретизовано способи реалізації (за допомогою методів незалежних характеристик, незакінчених речень, рольових ігор, мозкового штурму, вільних асоціацій, побудови уявних і реальних педагогічних ситуацій, а також кейс-методу). Показано роль гендерного підходу в контексті особистісно зорієнтованого виховання. Визначено, експериментально перевірено та доведено ефективність педагогічних умов і змісту виховання, спрямованого на пом'якшення гендерних стереотипів у школярів VIII - XI класів. Обгрунтовано шляхи взаємодії сім'ї та школи, наведено рекомендації батькам і педагогам для підвищення ефективності гендерного виховання учнів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА342891

Рубрики:

      
10.

Чеботарьова І.В. 
Формування якостей господині у дівчат-підлітків у позакласній роботі: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / І.В. Чеботарьова ; Східноукр. нац. ун-т ім. В.Даля. — Луганськ, 2006. — 20 с. — укp.

Розглянуто проблему формування якостей господині у дівчат-підлітків у позакласній роботі. Розкрито педагогічні погляди учених різних періодів на трудове виховання молоді, зокрема щодо підготовки дівчат до виконання господарсько-побутових обов'язків у майбутній сім'ї, а також до ролі матері, дружини, берегині, хранительки домашнього вогнища. Наведено теоретичну модель зразкової господині, а також характеристику блоків розробленої моделі та досліджено взаємозв'язок між ними. Визначено фактори впливу на формування якостей господині у дівчат-підлітків. Проаналізовано сучасний стан трудового виховання дівчат, що є фундаментальною основою у формуванні якостей господині. Обгрунтовано організаційно-педагогічні умови реалізації системи з формування якостей господині у дівчат-підлітків на підставі розробленої програми роботи клубу "Господарочка", складовими якої є спецкурси: "Культура зовнішнього вигляду", "Культура дому", "Культура харчування", а також "Театр мод" та "Уроки моральності і духовності", система творчих завдань; проведення різноманітних позакласних заходів, які сприяють ефективному формуванню якостей господині у дівчат-підлітків.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.332 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА344717

Рубрики:

      
11.

Зубілевич М.І. 
Гендерне виховання дівчат-підлітків у Великій Британії: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / М.І. Зубілевич ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Проаналізовано освітні документи та фундаментальні наукові праці англійських і вітчизняних учених, які досліджували проблеми гендерного виховання у Великій Британії. Вперше визначено сутність і систематизовано психолого-педагогічні умови становлення та розвитку гендерного виховання дівчат-підлітків у Великій Британії. Розкрито функціональні можливості виховної системи герл-гайдів. Показано специфіку гендерної соціалізації дівчат-підлітків Великої Британії у навчальних закладах. У науковий обіг вперше введено документи та матеріали про систему гендерного виховання дівчат-підлітків у Великій Британії, охарактеризовано його сучасні технології та соціально-педагогічні механізми. Обгрунтовано напрями подальшої організації процесу гендерного виховання дівчат-підлітків в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 + С5*148:Ч30 + С5*423.2*344 +
Шифр НБУВ: РА348623

Рубрики:

      
12.

Яворська Л.Г. 
Підготовка молоді до сімейного життя в США: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Л.Г. Яворська ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено процес становлення та розвитку американської системи підготовки молоді до сімейного життя у контексті соціально-політичних, економічних і психолого-педагогічних чинників. Проведено аналіз оригінальних літературних джерел, оцінено етапи її еволюційного розвитку. Охарактеризовано зміст, основні принципи та напрямки сучасної американської системи підготовки молоді до сімейного життя - дошлюбну підготовку, статеве виховання та підготовку до відповідального батьківства. На підставі результатів дослідження популярних американських навчальних програм визначено ефективні методи та прийоми виховання майбутнього сім'янина: імітацію, аналогію, прогнозування, створення виховних ситуацій, проект, сімейну біографію, змагання, асоціацію, інтерв'ю. Виокремлено прогресивні ідеї американської теорії та практики підготовки молоді до сімейного життя та розроблено методики їх творчої реалізації у практиці вітчизняних навчальних закладів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 + Ч424(7СПО) +
Шифр НБУВ: РА351666

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Братусь І.В. 
Соціально-педагогічна робота з юними матерями у США та Великій Британії: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.05 / І.В. Братусь ; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ, 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості соціально-педагогічної роботи з юними матерями у США та Великій Британії. Визначено причини та негативні наслідки юного материства, наведено соціально-психологічні характеристики юних матерів. На підставі аналізу досвіду соціально-педагогічної роботи з матерями-підлітками в США та Великій Британії визначено спільне та відмінне в її змісті, методах і формах. Створено структурно-функціональну модель соціально-педагогічної роботи з юними матерями, яка базується на використанні рівневого технологічного підходу та засобів структурної профілактики. Розроблено авторські технології соціально-педагогічної роботи з юними матерями.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 + Ч312(4ВЕЛ) + Ч312(7СПО) + С5*148:Ч30 +
Шифр НБУВ: РА350570

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
14.

Дьоміна Г.А. 
Розвиток особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Г.А. Дьоміна ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2008. — 21 с. — укp.

Розглянуто проблему розвитку особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя у процесі навчально-виховної роботи школи. Проаналізовано сучасні теоретичні дослідження з проблем особистісної зрілості. Розглянуто особливості прояву особистісної зрілості щодо подружнього життя у ранньому юнацькому віці. Визначено структуру, критерії, показники, рівні й особливості прояву структурних елементів й компонентів особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя. Експериментально доведено можливість розвитку особистісної зрілості старшокласників щодо подружнього життя у процесі навчально-виховної роботи школи інтерактивними методами навчання. Розроблено, науково обгрунтовано й апробовано навчально-розвивальну програму "Особистість майбутнього сім'янина", спрямовану на розширення когнітивного компонента, поглиблення мотиваційно-ціннісних орієнтацій щодо шлюбу, розвиток комунікабельності, волі, відповідальності, самостійності, емпатійності, емоційної стійкості, довіри, позитивного ставлення до себе та майбутнього шлюбу, гуманістичної спрямованості й особистісне зростання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.402.3 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА355389

Рубрики:

      
15.

Ковальчук 
Гендерне виховання учнівської молоді в Німеччині: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Любов Олександрівна Ковальчук ; Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. — Т., 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч424(4НІМ) + Ч421.358
Шифр НБУВ: РА359386

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
16.

Даценко І.М. 
Підготовка учнівської молоді до життя в сім'ї у Республіці Польща: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / І.М. Даценко ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено процес становлення та розвитку польської системи підготовки учнівської молоді до життя в сім'ї. Охарактеризовано зміст, методи роботи з учнями й ообливості реалізації у школах Республіки Польща міністерських і розроблених програм викладання курсу "Підготовка до життя в сім'ї". З'ясовано передумови його впровадження в навчальні заклади Польщі. Роль статевого виховання учнівської молоді як невід'ємного компонента підготовки молоді до життя в сім'ї. На підставі результатів досліджень польських навчальних програм визначено ефективні методи та прийоми даної підготовки, а саме: автопортрет, рольову гру, метод снігової кулі, дискусію, ланцюг асоціацій, проекти, обговорення проблемних ситуацій, створення виховних ситуацій. Виокремлено прогресивні ідеї польської системи у вітчизняній педагогічній практиці підготовки підлітків до сімейного життя.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч424(4ПОЛ) + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА358593

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
17.

Тіунова О.В. 
Психологічні умови формування відповідального ставлення до материнства у дівчат старшого шкільного віку: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / О.В. Тіунова ; Прикарпат. нац. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2008. — 20 с. — укp.

Розкрито зміст понять "материнство", "психологічна готовність до материнства", "відповідальне ставлення до материнства". Визначено структуру психологічної готовності до материнства як особливим чином організованої особистісної сфери жінки. Емпірично визначено критерії сформованості психологічної готовності до материнства у дівчат старшого шкільного віку. Встановлено зв'язок між показниками психологічної готовності до материнства та самостановленням, формування системи цінностей, що свідчать про особистісну зрілість. Визначено рівні сформованості основних компонентів психологічної готовності до материнства у ранній юності на когнітивному, емоційно-ціннісному й операційному рівнях, виявлено, чинники, що впливають на даний процес. Зроблено висновок, що у ранній юності закладаються передумови для розвитку усіх компонентів психологічної готовності до материнства. Доведено, що проявом емоційно-ціннісного компонента є відповідальне, інфантильне, амбівалентне, негативне ставлення до материнства. Обгрунтовано психологічні умови формування відповідального ставлення до материнства у старшокласниць. Розроблено й апробовано програму просвітницького тренінгу, який сприяє формуванню відповідального ставлення до материнства у старшокласниць за умов емоційного, сенсорно насиченого діалогічного освітнього простору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.402.3 + Ю983.731 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА358702

Рубрики:

      
18.

Шевченко А.М. 
Гендерне виховання молодших школярів засобами фольклору в умовах полікультурного регіону: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.07 / А.М. Шевченко ; Східноукраїн. нац. ун-т ім. В.Даля. — Луганськ, 2009. — 20 с. — укp.

Вперше науково обгрунтовано сутність ключового поняття дослідження "гендерне виховання молодших школярів", розроблено технологію його засобами фольклору за умов полікультурного регіону. Визначено значні потенційні можливості фольклору народів Криму як ефективного засобу гендерного виховання молодших школярів. Проведено дослідження, яке дозволило перевірити ефективність педагогічних умов гендерного виховання молодших школярів та розробити й впровадити в навчально-виховний процес початкової школи технологію гендерного виховання учнів початкових класів, яка включала такі етапи: ознайомлювальний, емоційний, творчий, етап самостійної діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.355.21 + Ч421.358 +
Шифр НБУВ: РА365214

Рубрики:

      
19.

Булигіна 
Формування економічних знань старшокласників у навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / Олена Олександрівна Булигіна ; Криворізький держ. педагогічний ун-т. — Кривий Ріг, 2009. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.358 + У.Р2(4УКР)
Шифр НБУВ: РА366185

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Маркова Н. В. 
Педагогічні засади діяльності соціального педагога з формування гендерної культури старшокласників: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Н. В. Маркова ; Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — Луганськ, 2010. — 20 с. — укp.

Розкрито специфіку діяльності соціального педагога з формування гендерної культури. Розроблено й експериментально перевірено педагогічні засади діяльності соціального педагога з формування гендерної культури. Встановлено, що упровадження педагогічних засад відбувається шляхом реалізації програми "Діяльність соціального педагога з формування гендерної культури старшокласників", яка є комплексом взаємозв'язаних і взаємозумовлених підпрограм "Формування гендерних знань", "Формування соціального досвіду гендерної взаємодії", "Формування гендерної рефлексії".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч312 + Ч421.358 + Ч421.331.3
Шифр НБУВ: РА373451 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського