До 100-річчя Національної академії наук України та Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського




Біографістика  





Краєзнавство  



Джерелознавство  

Історія  


Політологія  

Держава і право  

Пам’яткознавство  

Заклади культури та історичної пам’яті  

Культура. Мистецтвознавство  













Природознавство  






Сортувати знайдені документи за: назвою датою
МИСТЕЦТВО
...
1.

 ЩЕДРУВАННЯ
звичай новорічних обходів, під час яких групи щедрувальників піснями славлять господарів, бажають їм здоров'я і достатку, за що отримують винагороду; супроводжується магічними діями, музикою, піснями, танцями, обрядовими іграми в масках; щедрівки виконуються 13 січня, в Щедрий вечір, напередодні Старого Нового року

2.

 ЧЕРВОНА РУТА (ФЕСТИВАЛЬ) (1989–)
постійно діючий всеукраїнський молодіжний фестиваль сучасної пісні та популярної музики; проводиться раз на два роки

3.

 ФРЕСКА
техніка монументального (настінного) малярства, при якій фарби наносили на сирий тиньк, а також самі зображення, зроблені в такий спосіб; на території сучасної України найдавніші збережені фрески відносяться до античної епохи (поховальні склепи в Херсонесі Таврійському і Пантікапеї); перша відома пам’ятка періоду Київської Русі — фрагменти стінопису Десятинної церкви в Києві; збереглися ансамблі в Софійському соборі (11 ст.) та Кирилівській церкві (12 ст.) в Києві, фрагменти стінопису в кількох храмах Києва і Чернігова (найдавніша пам’ятка — Спаський собор, 11 ст.), в Остерській божниці

4.

 ФЛЯНДРІВКА
поширений в Україні прийом оформлення кераміки, техніка розпису по глині ангобами в українських народних гончарних промислах

5.

 УКРАЇНСЬКИЙ ФОЛЬКЛОР

6.

 УКРАЇНСЬКИЙ ТАНЕЦЬ
народний або сценічний танець різних регіонів України; народний танець – фольклорний танець, який з'являється на певній території і має традиційні для даної місцевості рухи, ритми, костюми, малюнки танцю, тощо; сценічний танець, поставлений балетмейстером у професійному або самодіяльному колективі для показу на сцені, може бути українським, але вже не є народним, він є стилізованим народним танцем

7.

 УКРАЇНСЬКИЙ АВАНГАРД
піднесення статусу мистецтва у суспільній свідомості від споживницького рівня до буттєво-світоглядного, утвердження складності, багатоплановості мистецтва; український авнгард позначився у кінці 19 поч 20 ст. пожвавленням мистецького життя, активізацією експозиційної роботи, появою численних угруповань, журналів, декларацій

8.

 УКРАЇНСЬКЕ ПОЕТИЧНЕ КІНО (1960–1980)
мистецька течія, що виникла в радянському кіно в середині 1960-х з виходом "Тіней забутих предків" С. Й. Параджанова; на противагу канонічному радянському реалістичному кіно, українське поетичне кіно виводило на перший план візуальну виразність, сюрреалістичні та етнографічні мотиви; течія залишила по собі ряд новаторських фільмів і спровокувала новий наступ радянської ідеологічної машини на українське кіно, національну свідомість та нетрадиційний художній пошук; авторство терміну українське поетичне кіно приписують Я. Ґазді (1970)

9.

 УКРАЇНСЬКЕ БАРОКО (16–18 ст.)
стиль та доба в українському мистецтві, що сформувався внаслідок поєднання місцевих традицій та європейського бароко і найбільше представлений у церковній архітектурі, а також в літературі

10.

 УКРАЇНСЬКА РЕСПУБЛІКАНСЬКА КАПЕЛА (1919–1924)
хоровий колектив, заснований для пропаганди української музичної культури за кордоном; створений у Києві в січні 1919 за дорученням С.Петлюри, затверджений законом Української Народної Республіки; перші концерти відбулись у Празі, капела гастролювала у Франції, Чехословаччині, Австрії, Швейцарії, Бельгії, Нідерландах, Великій Британії, Німеччині; після падіння УНР повернненя колективу до України стало неможливим – на основі більшої частини капели створено Український національний хор, що вирушив у турне Іспанією, Францією, Бельгією, Німеччиною та США, де й залишився; від жовтня 1922 до березня 1923 було дано 138 концертів, а згодом у Бразилії, Аргентині, Уругваї, на Кубі – близько 900 концертів

11.

 ТКАЦТВО
виготовлення текстильних тканин на ткацькому верстаті шляхом їх взаємного переплетення; одне з найдавніших ремесел

12.

 ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ, ФІЛЬМ (1964–)
художній фільм режисера С.Й. Параджанова, відзнятий 1964 року на кіностудії імені Олександра Довженка; екранізація однойменної повісті М.М. Коцюбинського; займає першу позицію у списку 100 найкращих фільмів в історії українського кіно; зйомки здійснювалися в с. Криворівня Верховинського району Івано-Франківської області та його околицях

13.

 ТАРАС ТРЯСИЛО, ФІЛЬМ (1927)
укр. художній німий фільм у жанрі епічної трагедії про повстання Тараса Трясила (Федоровича) 1630 року проти гноблення польської шляхти, знятий Одеською кінофабрикою ВУФКУ (1926) на основі однойменного віршованого роману В. Cосюри; імовірно, найбільш касово успішний укр. фільм того часу в Європі (у франц. прокаті мав назву Les Tartares ("Татари"); у СРСР звинувачений у формалізмі та націоналізмі, у 1937-му перемонтований та озвучений під назвою "Повість про гаряче серце"

14.

 СОЦРЕАЛІЗМ (1934–1991)
художній метод літератури та мистецтва (в мистецтві СРСР та інших соціалістичних країн), що становив собою естетичний вираз соціалістично орієнтованої концепції світогляду, обумовленої епохою боротьби за встановлення та бачення соціалістичного суспільства; створення життєвих ідеалів в умовах соціалістичної владної атмосфери відповідним чином обумовлювало зміст та головні художньо-структурні принципи мистецтва; утвердження соціалістичного реалізму в літературі й мистецтві супроводжувалося репресіями, у висліді яких фізично ліквідовано або вилучено з літератури іншими заходами близько 300 письменників, а їх твори знищено

15.

 СОЛОМОПЛЕТІННЯ
виготовлення господарсько-побутових та мистецько-художніх виробів із соломи різних видів рослин; одне із найдревніших народних ремесел

16.

 СЛОВО ПРО ЗБУРЕННЯ ПЕКЛА (17 ст.)
анонімна барокова п'єса ймовірно другої половини XVII ст.; вважається одним із найбільш яскравих зразків містеріальної пасійної драми в Україні та втіленням світоглядних суперечностей барокової культури; за припущеннями науковців – одна з найбільш популярних українських п'єс XVII–XVIII ст., з огляду на наявність її різноманітних пізніших переробок та широкий діапазон територіальної представленості рукописів твору від Галичини до Слобожанщини; дослідженням твору займалися М.П. Драгоманов, І.Я. Франко, М.С. Возняк, О.І. Роздольський, В.О. Шевчук

17.

 СКУЛЬПТУРА
вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих або пластичних матеріалів

18.

 СКРЯБІН (1989–)
музичний група, що за час своєї творчої активності пройшла шлях від синті-попу, постпанку і техно до поп-року; перший україномовний гурт у жанрі синті-попу та альтернативної електроніки

19.

 СКЛЯНІ ВИРОБИ
виготовлення виробів із скла, що відоме в Україні понад тисячу років

20.

 РІЗЬБЛЕННЯ
вид декоративно-вжиткового мистецтва, один із видів художньої обробки дерева

21.

 РІЗЬБА ПО КОСТІ ТА РОГУ
декоративно-прикладне мистецтво; різьба по кості майстрів Київської Русі здобула широке міжнародне визнання; особливо славились різьблені шкатулки, руків’я ножів, ложки та шахові фігури

22.

 ПРОПАЛА ГРАМОТА, ФІЛЬМ (1972–)
художній фільм кінорежисера Б. В. Івченка, почасти заснований на однойменному оповіданні М. В. Гоголя; виробництво фільму завершили в 1972 році, але відразу після представлення кінцевої версії стрічки партійним чиновникам-цензорам її заборонили до показу

23.

 ПРИКРАСИ
предмети, що відіграють функцію естетичної орнаментації тіла людини

24.

 ПОРЦЕЛЯНА
один із видів тонкої кераміки — білий матеріал; слово походить від староіталійського "porcellana", назви молюска вигляд мушлі якого подібний до справжньої порцеляни; вперше отримана в 620 році у Китаї; в Україні випуск порцеляни організовано наприкінці 18 ст.; розвитку фаянсової й порцелянової справи сприяли великі поклади каоліну на Волині та Чернігівщині де було побудувано низку заводів

25.

 ПЛЕТІННЯ
одне з найдавніших ремесел, вид декоративно-ужиткового мистецтва; для плетіння використовували гнучкі легкодоступні матеріали: лозу, кору певних дерев, насамперед молодої липи (лико) та берези (береста, луб), верболоз, хвойну та дубову скіпку, коріння ялини, сосни тощо; у художньому плетінні широко застосовують стебла соломи із жита і пшениці, а також трав'янисті рослини які ростуть у воді, на берегах водойм і болотах (рогіз, ситник)

...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського